Skup podrške pretučenom studentu Filozofskog fakulteta Aleksi Stankoviću

Skup podrške pretučenom studentu Filozofskog

Na platou ispred Filozofskog fakulteta u Beogradu u toku je skup podrške studentu Aleksi Stankoviću, kog su sinoć pretukli policajci u policijskom vozilu.

Vesna Mališić i Aleksa Stanković, Protest podrške Aleksi zbog privođenja Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

Aleksu, koji već sedam meseci kao fotograf izveštava sa studentskih protesta, policija je sinoć tukla u policijskom vozilu, a kao razlog se navodi Aleksin snimak na kojem se vidi kako maskirani policijci neumesno dobacuju devojkama na ulici.

Vesna Mališić i Aleksa Stanković, Protest podrške Aleksi zbog privođenja Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

“Kao studentu istorije želja mi je oduvek da pišem istoriju, a sa vama zajedno, mi ispisujemo istoriju i menjamo svet na bolje”, rekao je student Filozofskog fakulteta u Beogradu i fotograf Aleksa Stanković koji je ranije saopštio da su ga policajci tukli u policijskom vozilu u utorak uveče nakon blokade.

“Da li sam osetio strah kada su mi glavu udarili o prozor marice? Strah je trenutan, ali kada znam koliko ljudi prati moj rad i pruža podršku i te batine i udarci su samo prolazni, dok ova podrška ostaje večna”, poručio je Stanković na skupu podrške ispred Filozofskog fakulteta.

Okupljeni na skupu podrške pretučenom Aleksi Stankoviću ispred Filozofskog fakulteta skandirali su njegovo ime dok se Stanković obraćao.

“Nisam zastrašen, nastavljam dalje i borba tek predstoji. Vidimo se na ulici”, istakao je on.

On se zahvalio kolegama na Filozofskom fakultetu i novinarima koji su mu pružili podršku.

Novinar nedeljnika “Radar” Vuk Cvijić obratio se na skupu podrške studentu i fotografu Aleksi Stankoviću ispred Filozofskog fakulteta u Beogradu koji je rekao da aktuelnoj vlasti “tragovi smrde nečovještvom” već decenijama.

“Nalazimo se pored spomenika Njegošu koji pre 178 godina napisao “Kome zakon leži u topuzu, tragovi mu smrde nečovještvom”. Ovoj vlasti takvi tragovi već decenijama smrde još iz 90-ih, kada je ova država ubila našeg kolegu Slavka Ćuruviju, kada nas je proganjala, kao što danas proganja”, rekao je Cvijić.

“Moram da se izvinim ovoj mladosti što naša generacija nije završila taj posao, malo me je sramota što moram da govorim ono što smo slušali 90-ih. Razumem da ovi topuzi ne mogu da dobace da napadajući vas napadaju i sopstvenu budućnost, ali sam siguran da budućnost pripada vama”, dodaon je on.

Udruženje novinara Srbije (UNS) osudilo je danas policijsko privođenje i maltretiranje fotoreportera, saradnika nedeljnika Radar i studenta Filozofskog fakulteta u Beogradu Alekse Stankovića i zahteva hitnu istragu unutrašnje kontrole MUP o ovom incidentu.

У Новом Саду данас је одржана друга трибина на којој је Министарство просвете представило Нацрт закона о изменама и допунама Закона о уџбеницима.

Министар просвете проф. др Дејан Вук Станковић рекао је да је циљ измена закона очување националног идентитета, развоја осећаја припадности, као и поштовање матерњег језика и неговање традиције, уз истовремено подстицање интеркултуралности и очувања културне баштине.

Како је рекао, превиђено је увођење уџбеника од националног интереса за основне школе за предмете као што су српски језик, српски језик и књижевност, свет око нас, природа и друштво, историја, географија, музичка и ликовна култура, као и уџбеника од посебног интереса за националне мањине.

„Ово је важан пројекат који ће нам омогућити да постанемо национално самосвеснији и поносни на то ко смо, као и да изградимо наш национални идентитет на здравим културним основама“, додао је он.

Он је подсетио да јавна расправа траје до  4. јуна 2025. и позвао све заинтересоване да учествују у јавној расправи и доставе своје конструктивне предлоге и сугестије, како би се дошло до најбољих решења у интересу ученика, наставника и целог образовног система.

Према Нацрту закона, ове уџбенике припремаће јавни издавач, а штампаће их јавно предузеће. Влада ће, у складу са образовним приоритетима, моћи да прошири листу уџбеника од националног интереса и на средње образовање.

Коришћење уџбеника од националног интереса и уџбеника од посебног интереса за националне мањине у основној школи за ученике првог и петог разреда почеће од школске 2026/2027. године, за ученике другог и шестог разреда почеће од школске 2027/2028. године, за ученике трећег и седмог разреда почеће од школске 2028/2029. године и за ученике четвртог и осмог разреда почеће од школске 2029/2030. године.

Самарџић на Светском форуму образовања у Лондону: Образовање као покретач одрживог развоја и иновација

Помоћник министра за међународну сарадњу и европске интеграције, проф. др Јанко Самарџић, учествује на овогодишњем Светском форуму образовања (Education World Forum), највећем глобалном окупљању министара просвете из целог  света, који траје од 18. до 21. маја 2025.

Форум, који ове године окупља представнике министарстава образовања из 135 земаља, посвећен је размени искустава и креирању стратегија за образовне системе будућности.

Главне теме Форума 2025 укључују развој инклузивних и прилагодљивих образовних система који доприносе правичном и одрживом друштвено-економском развоју. У фокусу су и коришћење савремених технологија и вештачке интелигенције у образовању, јачање партнерстава између јавног и приватног сектора, као и унапређење међународне сарадње.

Самарџић је , поводом Форума, истакао значај образовања као темеља за друштвени напредак и економску стабилност.

„Образовање не сме бити привилегија, већ универзално право и средство за унапређење квалитета живота свих грађана. Зато морамо градити системе који су правични, доступни и спремни да одговоре на изазове будућности“, рекао је Самарџић.

Говорећи о значају иновација, учесници Форума указали су да је неопходно редефинисати образовне системе како би постали флексибилнији и отворенији за нове приступе учењу. Иновације у образовању не подразумевају само примену дигиталних алата и вештачке интелигенције, већ и трансформацију метода рада и наставних планова.

Форум се завршава низом конкретних препорука и примера добре праксе, с циљем да образовни системи широм света постану праведнији, модернији и отпорнији, уз снажан нагласак на квалитет, једнакост и одрживост.

Mинистар просвете проф. др Дејан Вук Станковић учествовао је, на позив министра културе и иновација у Влади Мађарске проф. др Балажа Ханка, на 24. састанку Заједничког одбора министара Средњоевропског програма универзитетске размене (Central European Exchange Programme for University Studies – CEEPUS) који је одржан у Будимпешти.

Имајући у виду да је наредна школска 2025/2026. година прва година у којој ће се мобилности спроводити по правилима из новог циклуса „CEEPUS IV“ министри уговорних страна у Будимпешти су дискутовати и усвојили Радни програм CEEPUS IV програма за период 2025-2027. године, као и правила рада Заједничког одбора министара.

Нови, четврти циклус програма CEEPUS донеће нове могућности за мобилност студената и наставника“, рекао је министар.

Он је честитао генералном секретару CEEPUS секретаријата Мичелу Шедлу на новом седмогодишњем мандату и изразио пуну посвећеност Републике Србије даљем проширивању сарадње у оквиру овог програма, као и спремност за константно повећавање броја стипендија и износа стипендија у Програму.

На маргинама састанака министар је разговарао са госпођом Еленом Ивановском, државном секретарком у Министарству просвете и науке Републике Северне Македоније о унапређивању билатералне сарадња између две земље на свим нивоима образовања, као и заједничком наступу у међународним организацијама и програмима.

CEEPUS је средњоевропски програм универзитетске размене који пружа могућност студентима и професорима високошколских установа да учествују у академској мобилности.
Основни циљ овог програма је унапређење образовања на високошколским институцијама земаља чланица програма. CEEPUS омогућава размене у виду кредитне мобилности (мобилност са циљем стицања ЕСПБ бодова), истраживачких боравака, реализације предавачких активности, као и тзв. летњих школа.

Државе чланице CEEPUS -а су: Аустрија, Албанија, Босна и Херцеговина, Бугарска, Македонија, Мађарска, Молдавија, Пољска, Румунија, Словачка, Србија, Словенија, Хрватска, Црна Гора, Чешка. Програм је основан 1994. године, а Србија му је приступила 2005. године.

Министар просвете проф. др Дејан Вук Станковић разговарао је данас са представницима репрезентативних синдиката о актуелној ситуацији у просвети, сарадњи и начинима за унапређивање положаја запослених у просвети.

Министар Станковић је рекао да је фокус Министарства да се ситуација у школама нормализује и да школе буду искључиво место за образовање младих.

Он је истакао да је важно да запослени у просвети буду задовољни својим материјалним положајем, нагласио да је у претходном периоду у овој сфери начињен значајан напредак и захвалио синдикатима на сарадњи.

Министар је рекао да у наредном периоду предстоји интензивна законодавна активност, као и рад на смањењу административних послова наставника и да очекује конструктивне предлоге и сарадњу синдиката на овим пољима.

PROMENA U NADOKANDI ČASOVA: Važna vest za đake Završni ispiti ove godine polažu se 23, 24. i 25. juna, te će zbog toga maturanti svoje diplome dobiti nakon Vidovdana. Izmenjeni školski kalendar predviđa da svaka škola individualno donosi odluke o nadoknadi časova koji nisu realizovani zbog obustave rada, izjavio je danas državni sekretar Ministarstva prosvete Borko Petrović podsećajući da izmene podrazumevaju promene termina polaganja završnih ispita, za koje on očekuje da kompletno budu završeni do 5. jula. Petrović je podsetio da je Ministarstvo prosvete pripremilo izmene pravilnika koje omogućavaju produžetak školske godine do 20 dana za srednje škole i do pet dana za osnovne škole koje nisu realizovale nastavu zbog obustave rada. “Sve je do kolektiva i do određene škole na terenu. Situacija je šarenolika, zbog toga je toliko veliki vremenski prostor između ovog datuma 20. juna i 18. jula. Svakome onoliko koliko im je potrebno, toliko će nadoknaditi”, rekao je Petrović za televiziju Prva. Objasnio je da će se nadoknada odvijati prema planu koji predaju direktori za svoje škole, odnosno za svoj kolektiv.

Министарство просвете упутило је данас допис школама у коме је подсетило да је измена школских календара за основне и средње школе извршена како би било довољно времена за надокнаду часова и оцењивање ученика у оним школама које због обуставе рада нису реализовале наставни процес у потпуности.

Министарство просвете истакло је да је нормализација  образовно-васпитног процеса у најбољем интересу ученика и да је уважавајући заједнички циљ, односно добробит деце, потребна стална комуникација између наставника, родитеља и ученика.

У том смислу значајно је да директори и стручни сарадници, заједно са одељењским старешинама, организују благовремену и конструктивну непосредну комуникацију са родитељима и ученицима, а све у циљу давања прецизних и јасних информација у вези са надокнадом наставе и учења.

Додаје се и да је потребно да стручни сарадници буду доступни наставницима, родитељима и ученицима за пружање сваке врсте помоћи у раду и учењу.

Важно је да наставници пруже потребну подршку и мотивишу ученике да својим радом и понашањем постигну најбоље резултате.

Министарство просвете ће, у оквиру службе просветних саветника пружити сву потребну помоћ у планирању и реализацији рада до завршетка школске године.

Како би олакшали рад у наредном периоду, школе ће добити и смернице за оцењивање у условима надокнаде наставе.

Изменама и допунама Правилника о измени и допуни Правилника о календару образовно-васпитног рада за основне школе завршни испит који ученици осмог разредa полажу на крају основног образовања се помера за недељу дана и његова реализација је предвиђена за понедељак, уторак и среду – 23, 24. и 25. јуна 2025. године.

У складу са овом променом у школском календару за основне школе померају се и све активности након завршног испита – објављивање резултата, приговори, објављивање коначних резултата, подношење листе опредељења, упис ученика у средње школе итд.

Кључни датуми за активности након полагања завршног испита:

  • Петак, 27.6.2025. године – прелиминарни резултати  завршног испита и пријем приговора ученика на прелиминарне резултате завршног испита електронским путем и непосредно у школи, првостепеној комисији.
  • Субота, 28.6.2025. године – пријем приговора ученика на прелиминарне резултате завршног испита електронским путем и непосредно у школи другостепеној комисији.
  • Понедељак, 30.6.2025. године – објављивање коначних резултата завршног испита
  • Уторак и среда, 1.7. 2025. године и 2.7.2025. године – попуњавање и предаја листе опредељења (жеља)
  • Петак, 4.7.2025. године – објављивање коначне листе опредељења (жеља) ученика
  • Субота, 5.7.2025. године – објављивање коначних резултата расподеле по школама и образовним профилима и  објављивање преосталих слободних места за упис у другом кругу.
  • Субота, 5.7.2025. године –попуњавање и предаја листе опредељења (жеља) за други уписни круг електронским путем и непосредно у школи)
  • Недеља, 6.7.2025. године – објављивање коначног распореда ученика по школама у другом уписном кругу
  • Понедељак и уторак, 7. и 8.7.2025. године подношење пријаве за упис ученика у средње школе после првог и другог уписног круга

Детаљан календар активности за спровођење завршног испита на крају основног образовања и васпитања за школску 2024/2025. годину и уписа ученика у средњу школу за школску 2025/2026. годину доступан је на порталу Моја средња школа.

Министарство просвете подсећа родитеље и ученике да се све активности везане за завршетак основне школе и упис у средњу школу и ове школске године могу обавити електронски путем портала Моја средња школа.

Министар просвете проф. др Дејан Вук Станковић, покрајински секретар за високо образовање и научноистраживачку делатност проф. др Бранко Маркоски и покрајински секретар за образовање Роберт Отот разговарали су данас у Новом Саду  о актуелном стање у школству на територији АП Војводине, као и заједничким корацима ка потпуној нормализацији наставе.

Разговарало се о кључним изазовима са којима се суочавају образовне установе у Покрајини услед поремећаја у раду, изазваних вишемесечним блокадама. Посебна пажња посвећена је инфраструктурним потребама, кадровској попуњености и неопходним улагањима у образовни систем.

Истакнута је важност координације између републичког и покрајинског нивоа власти како би се обезбедило ефикасније решавање проблема на терену и осигурао континуитет образовања за све ученике.

Образовање је стратешки приоритет државе. Деца и њихово право на квалитетно образовање морају бити у средишту свих наших активности. Заједничким деловањем решаваћемо изазове и унапређивати услове рада и учења у школама широм Војводине“, изјавио је министар Станковић.

Секретар проф. др Маркоски истакао је спремност Покрајинске владе да, у блиској сарадњи са Министарством просвете, предузме све неопходне мере како би се настава у свим образовним установама нормализовала.

Секретар Отот је истакао да је један од приоритета ресорног секретаријата унапређивање услова у школама, те да је значајно увећање буџета омогућило и конкретне резултате.

 Захваљујући повећању буџета Секретаријата, у могућности смо да издвојимо више средстава за конкурсе. Ове године смо удвостручили износ намењен адаптацији и реконструкцији школских објеката у односу на прошлу годину, што ће омогућити боље услове за рад и учење у бројним школама широм Војводине“, поручио је Отот.

Министарство просвете и надлежни покрајински секретаријати наставиће блиску сарадњу како би обезбедили стабилан и квалитетан образовни систем на територији Војводине.

Састанку је присуствовао и потпредседник Покрајинске владе и покрајински секретар за здравство др Милан Попов, који је министра информисао о здравственом стању повређених током инцидента код Факултета спорта и физичког васпитања, када је нападнут декан те установе.

Влада наложила измене Школског календара ради надокнаде наставних дана

(Фото Н. Марјановић)

Влада Србије усвојила је данас Закључак којим се Министарству просвете налаже да без одлагања предузме све неопходне мере и радње ради измене Школског календара.

Из Владе Србије саопштили су да су измене Школског календара неопходне због прекида наставног процеса за ученике основних и средњих школа.

“Измене календара су неопходне ради надокнаде наставних дана и пропуштеног рада у образовно-васпитном процесу, који нису реализовани због прекида наставног процеса за ученике основних и средњих школа”, наводи се у саопштењу после седнице владе.

Како се напомиње, Школским календаром је уређено време, трајање и организација образовно-васпитног рада и школског распуста за основне и средње школе на територији Србије, укључујући и територију Аутономне Покрајине Војводине,

Због померања термина пробног завршног испита, ученицима осмог разреда одобрен је додатни термин за промену предмета који полажу на трећем тесту завршног испита.

Измену предмета за трећи тест ученик може да уради искључиво у основној школи коју похађа 29. и 30. априла, као и 5. маја 2025. године од 8.00 до 16.00 часова, попуњавањем нове пријаве за полагање завршног испита.

Према календару активности, пробни завршни испит у свим основним школама биће завршен до среде, 30. априла 2025. године.

Ученици се опредељују за један од пет понуђених предмета  (биологија, географија, историја, физика и хемија) из ког ће радити трећи тест. Ове године највише ученика изабрало је географију (46,2%), па затим биологију (31,4%), историју (9%), физику (7%), а најмање њих се определио за хемију (6,4%).

Ученици осмог разреда основних школа у Републици Србији, њих  64.418, полагаће до 30. априла 2025. године,  у оквиру пробног завршног испита  тестове из српског, односно матерњег језика, математике и тест из предмета по избору.

У складу са Календаром активности за спровођење  завршног испита на крају основне школе и уписа ученика у средњу школу, од 22. до 30. априла 2025. године школе ће у  складу са својим активностима организовати полагање тестова из српског, односно матерњег језика и трећег теста, док ће полагање теста из математике бити у петак, 25. априла од 12 до14 часова. Истог дана 2051 полазникa Функционалног основног образовања одраслих полагаће пробни завршни испит.

Осим верне симулације процеса завршног испита, где ученици пролазе кроз утврђене процедуре (време доласка, потребни прибор, поступање и правила пре, у време и након завршног испита,  организације простора и рада и друго), циљ пробног завршног испита је да ученике припреми и олакша им полагање  завршног испита, као и да се види колико су ученици у овом тренутку спремни за завршни испит и на чему треба радити у наредном периоду.

Ученици су се раније, опредељивали за један од пет понуђених предмета  (биологија, географија, историја, физика и хемија) из ког ће радити трећи тест. Ове године највише ученика изабрало је географију (46,2%), па затим биологију (31,4%), историју (9%), физику (7%), а најмање њих се определио за хемију (6,4%).

Министар просвете проф. др Дејан Вук Станковић честитао је предстојећи Ускрс свим верницима који славе тај празник по јулијанском и грегоријанском календару.

Желим Вам да овај велики хришћански празник проведете у миру, слози, заједништву и узајамном поштовању.

Срећан Ускрс, Христос Васкрсе!“, поручио је министар.

Новоизабрани министар просвете проф. др Дејан Вук Станковић преузео је дужност од досадашње министарке проф. др Славице Ђукић Дејановић.

Приликом преузимања дужности претходна министарка упознала је садашњег министра Станковића са организацијом у ресору просвете, као и са започетим активностима, мерама, програмима и пројектима.

Састанак новоизабраног и досадашњег министра протекао је у радној атмосфери.

Министарство просвете расписало је Jавни позив за подношење пријава за доделу повеље „Доситеј Обрадовић” за постигнуте доприносе у области образовања у Републици Србији у школској 2024/2025. години.

Јавни позив  објављен је на  Дан сећања на Доситеја Обрадовића, великог српског просветитеља и првог српског министра просвете, који се у школама обележава 10. априла.

Право да буду предложени за доделу Повеље имају: ученици основних и средњих школа, студенти свих нивоа студија,  установе и запослени у предшколским установама, основним и средњим школама, школама са домом ученика, високошколским установама и установама ученичког и студентског стандарда, стручна друштва и заједнице школа, струковнa удружењa, аутори стручних и научних дела у области образовања и васпитања, науке, технолошког развоја и иновација.

Такође могу бити предложени и остали појединци и институције који учествују у формалном и неформалном образовању и својим ангажовањем доприносе развоју образовања и васпитања (новинари, медији, привредна друштва, издавачке организације, фондови, задужбине и др.).

Рок за достављање предлога је 30.9.2025. године. Планирано је да повеље буду додељене на Дан просветних радника, 8. новембра 2025.

На иницијативу Задужбине „Доситеј Обрадовић“, као Дан сећања изабран је дан смрти овог српског просветитеља – 10. април (по старом календару 28. март). Тај датум је изабран јер је у историографији једини релевантан датум, који се односи на Доситеја Обрадовића, а за који се зна да је поуздан.

Доситеј Обрадовић био је српски филозоф, просветитељ, реформатор и највећи српски књижевник XVIII века, али и најзначајнији заступник просветитељских идеја међу свим Јужним Словенима. Између осталог, творац је и идеје да се пише на народном језику, како би књиге биле разумљиве свима који тим језиком говоре. Истицао је значај врлина и вредности – као што су доброта, доброчинство, љубав, трпељивост, пријатељство, поштовање и сарадња.

Leave a Reply