Вејповање међу тинејџерима

Вејповање, шта је то?

Вејп је електронска цигарета која загрева течност са никотином и другим супстанцама, између којих су и различите ароме и прави пару, која се удише. Може бити различитих облика који подсећају на оловку, УСБ, цигарету,…и украшена цртежима, шарама. Сличан томе је Паф, с тим што он садржи одређен проценат никотинске соли – хемијско једињење никотина које пушачима омогућава конзумацију већих количина никотина уз удисање мање паре.

Снаф је уситњено лишће дувана, до нивоа праха, који се узима директним ушмркавањем, не пуши се. Снус му је сличан, с тим да је прах влажан и тада се конзумира тако што се премаже слузокожа уста између горње усне и десни зуба.

Иако се овакви производи рекламирају као боље алтернативе обичним цигаретама, због другачијег састава и броја супстанци – они нису ништа мање опасни, напротив, могу бити и опаснији од класичних цигарета, посебно по здравље тинејџера и младих.

Физички и психолошки ефекти ових производа

Никотин омета правилан физички развој мозга код тинејџера. Део мозга који контролише тзв. извршне функције – планирање, фокусирање, концентрацију, пажњу, контролу импулса,… – развија се до 25 године. У том делу мозга (чеоном или тзв. предфронталном), никотин се „качи“ за супстанце (неуротрансмитере) које преносе електричне сигнале између нервних ћелија у мозгу и ометају комуникацију између нервних ћелија, па тиме и успостављање веза између њих. Резултат тога је лошија пажња и самоконтрола, која може остати проблем и у одраслом добу.

Никотин, такође, у мозгу отпушта хемијску супстанцу (допамин) која утиче на мотивацију, жељу, уживање, нагон, сан, расположење,… дакле, стимуланс је. Резултат је осећај задовољства или релаксираности, који се лако и брзо постиже узимањем никотина, али једнако брзо и опада, те се појављује потреба да се осећај понови поновним узимањем никотина. Зато се од никотина може постати зависан.

Удисање паре која је, дакле, топла, садржи никотин и велики број других хемијских супстанци, додатно лоше утиче и на здравље плућа, повећавајући ризик од добијања рака плућа. У случају Снус-а, долази и до опекотина слузокоже, мучнине, главобоље, вртоглавице,…

Зашто тинејџер вејпује?

Тинејџери користе ове производе без претходног знања и разумевања производа и њихових негативних ефеката. Они су под утицајем реклама које су „кројене“ баш по мери тинејџера и под утицајем инфлуенсера који показују и користе ове производе на најпопуларнијим друштвеним мрежама на којима су млади (тренутно, то је ТикТок). Такође, под утицајем су и вршњака, који привлаче велику пажњу или добијају на популарности куповином и коришћењем ових производа у школи, напољу, у кафићу, клубу,… Коначно, ови производи могу бити и статусни симбол, јер ипак коштају одређен новац, који, углавном, превазилази износ за ужине или џепарце. Видевши некога или неке да купују и користе ове производе и добијају пажњу и популарност, многи пожеле да се уклопе, да буду популарни на тај начин, јер – бити популаран је, данашњим тинејџерима, важније и од тога да буду богати или да имају какав други успех.

Суочени са конкретним, истинитим, научно заснованим информацијама о ефектима ових производа, тинејџери се налазе у стању когнитивне (умне, мисаоне) нелагоде, јер су те информације потпуно супротне ономе што они до тада знају, па ту врсту неусклађености врло често разрешавају тако што повећавају себи привлачност онога што су изабрали (ова појава се зове когнитивна дисонанца) – зато можемо чути од њих да је, на пример, вејп мање штетан и да не смрди и да је боље користити то него дуван или марихуану. Да овако размишљају, помаже им и сама развојна фаза у којој су, а која подразумева да критичко мишљење није развијено и да имају осећај да су свемогући, неуништиви, посебни, најпаметнији, најинформисанији, увек у праву.

Где су у свему овоме родитељи и остали одрасли?

Родитељи још увек не знају и не разумеју ове производе и трендове међу тинејџерима. Верујући у оно што им, можда, дете пренесе, у стању су и сами да купују својој деци ове производе и тако несвесно саучествују у нарушавању здравља своје деце и у одржавању популарности оваквих производа међу децом.

Регулаторна тела не проверавају, у потребној мери, тржиште и оне који на то тржиште у промет стављају ове супстанце, па се тако исте налазе у слободној продаји малолетницима у радњама или преко интернет продавница.

Да би помогли тинејџерима да промене своје ставове и/или навике у вези са коришћењем ових производа, најпре треба врло озбиљно сагледати какве вредности и моделе понашања им показујемо кроз васпитање – родитељи пушачи неретко пред децом истичу како им цигара баш прија уз кафу, после оброка, да их опушта, а према деци, која пробају цигарете или овакве заменске производе, реагују љутњом, казном, осуђивањем,… Сличну поруку им шаље и школски систем, шира заједница, државни систем, јер дозвољавају или бар не санкционишу продају или употребу ових производа међу малолетницима. Тако се међу тинејџерима ствара погрешан утисак да ако нешто није забрањено, онда је потпуно дозвољено. Дакле, у нашем друштву су стандардни двоструки, поруке су двосмислене и конфузија деце и младих је већа, што представља плодно тло за даљу релативизацију и умањивање проблематичности понашања у вези са овим производима и навикама у употреби међу тинејџерима.

У ситуацији када су ови производи у слободној продаји тј. лако доступни и тинејџерима, са тинејжерима се о овоме треба причати радознало, а не као инспектор – треба слушати пажљиво које информације имају, па допуњавати знање другим информацијама, развијати дискусију, представљати им опције и њихове последице, подржавати да доносе исправније одлуке. Који год мотив да тинејџер наведе за коришћење ових производа, исти не треба омаловажавати, осуђивати, исмевати, нападати, већ истражити које се то незадовољене потребе крију иза тог мотива – то може бити потреба за независношћу, припадањем, забавом, моћи, или покушај повећавања сниженог самопоуздања (све врло типичне потребе за развојну фазу у којој су). Полазећи од тога, треба истраживати друге начине за задовољавање ових потреба код тинејџера и то начине који су за њих изводљиви, а не само наметнути из позиције одрасле особе. Уколико се посумња на развијање зависности од ових супстанци, треба се обратити за мишљење, подршку или помоћ стручњаку.

развијати дискусију, представљати им опције и њихове последице, подржавати да доносе исправније одлуке. Који год мотив да тинејџер наведе за коришћење ових производа, исти не треба омаловажавати, осуђивати, исмевати, нападати, већ истражити које се то незадовољене потребе крију иза тог мотива – то може бити потреба за независношћу, припадањем, забавом, моћи, или покушај повећавања сниженог самопоуздања (све врло типичне потребе за развојну фазу у којој су). Полазећи од тога, треба истраживати друге начине за задовољавање ових потреба код тинејџера и то начине који су за њих изводљиви, а не само наметнути из позиције одрасле особе. Уколико се посумња на развијање зависности од ових супстанци, треба се обратити за мишљење, подршку или помоћ стручњаку.

“Пазите на нас кад нисмо знали пазити на вас” Потресне читуље на Цетињу

Потресне читуље дечацима и њиховом стрицу убијеним на Цетињу:”Прерано ли одосте на пут без повратка…”

Масакр на Цетињу: 12 људи убијено, 4 тешко рањено

Пријатељи и породица убијених Вулетића објавила читуље

Браћа Вукан (8) и Јован (13) и њихов стриц Мирко Вулетић убијени су у масакру на Цетињу када је њихов суграђанин Ацо Мартиновић отворио ватру и убио 12 особа, а тешко ранио четири. За данас су планиране сахране, а пријатељи и породица убијених Вулетића се опраштају потресним читуљама.

ТЕШКО РАЊЕНА УЧИТЕЉИЦА ОД ДАНАС НА КУЋНОЈ НЕЗИ: Нападач (19) пребачен у психијатријску установу

УЧИТЕЉИЦА (62), која је тешко рањена оштрим предметом у недавном нападу у Основној школи Пречко у Загребу, пуштена је данас на кућну негу, јавио ХРТ незванично.

ТЕШКО РАЊЕНА УЧИТЕЉИЦА ОД ДАНАС НА КУЋНОЈ НЕЗИ: Нападач (19) пребачен у психијатријску установу

Починилац тог напада (19), у којем је један седмогодишњак смртно рањен, пребачен је у психијатријску установу.

Након страшне трагедије у Пречком Влада Хрватске најавила је доношење мера за подизање безбедности у свим хрватским школама.

Предавања ђацима о ризицима употребе пиротехничких средстава



Припадници Војске Србије овог месеца реализују едукативна предавања у основним школама о ризицима употребе пиротехничких средстава.

Предавања се одржавају у оквиру пројекта цивилно-војне сарадње „Војни пиротехничар у основној школи“, у сусрет празницима, када је коришћење ових средстава нарочито изражено. Овог месеца су реализована у школама на територији Великог Градишта, Зајечара, Горњег Милановца, Крушевца и Куршумлије, а до краја године ће бити спроведена и у београдским општинама Гроцка, Палилула, Раковица и Сопот.



Циљ пројекта, који се организује сваке године, је да се ученицима основних школа подигне свест о опасностима које носи употреба пиротехничких средстава и тако допринесе сигурности деце.

Специјалисти Војске Србије из састава Команде за обуку и Централне логистичке базе основце су упознали са опасностима од петарди, ватромета, бакљи и других експлозивних направа, као и са правилним поступањем у случају наиласка на неексплодирана убојна средства.

Они су апеловали да се избегава коришћење пиротехнике, имајући у виду да ова средства могу изазвати озбиљне последице, како по имовину тако и по животе и здравље људи и животиња.

Војска Србије осим овог пројекта реализује и бројне друге активности цивилно-војне сарадње, којима се унапређује квалитет живота грађана Републике Србије и њихова безбедност и истовремено јача међусобно поверење, а са тим ће наставити и убудуће.

Osnovac koji je zlostavljao mlađeg učenika bi mogao da se vrati na nastavu,

Ministarstvo prosvete oglasilo se povodom slučaja seksualnog zlostavljanja u Osnovnoj školi “Mitropolit Mihailo” u Sokobanji, gde je učenik sedmog razreda gurao šipku u analni otvor mlađem učeniku, a koji bi uskoro, po isteku suspenzije, trebalo da se vrati u istu školu, što je zaprepastilo sve roditelje.

Prema svedočenju izvora „Vremena“, učenik sedmog razreda pokušao da ugura šipku u analni otvor jednog mlađeg učenika, povredivši ga. Zlostavljani dečak je doživeo i veliku traumu zbog čega je na psihoterapiji.

Slučaj je došao i do policije, ali roditelje brine što bi nasilni učenik posle kratke suspenzije mogao da se vrati u školu sredinom decembra, piše Blic.

Oglasilo se i Ministarstvo prosvete

Redakcija Blica povodom ovog slučaja koji je veoma uznemirio javnost obratila se Ministarstvu prosvete. Stigao je i odgovor:

“Ministarstvo prosvete je upoznato sa slučajem, koji je prijavljen i na platformi “Čuvam te”. U rešavanje ovog slučaja, pored škole, uključeni su policija i centar za socijalni rad, koje će preduzeti mere iz svoje nadležnosti. Ministarstvo prosvete prati situaciju i pruža podršku školi u ovom slučaju.”

Učenik i ranije pokazivao nasilno ponašanje

Podsećamo, kako piše Vreme, učenik sedmog razreda u Sokobanji seksualno je zlostavljao druga učenika, a roditelji strahuju od njegovog mogućeg povratka u školu.

Prema pisanju “Vremena”, učenik sedmog razreda u Sokobanji, koji je od ranije pokazivao nasilno ponašanje, seksualno je zlostavljao učenika šestog razreda šipkom u školskoj svlačionici. Incident se dogodio 22. novembra, a škola i roditelji zlostavljanog dečaka su preduzeli neophodne mere, uključujući i prijavu policiji. Žrtva je pretrpela traumu i zatražila psihološku pomoć.

Nasilnik od incidenta ne pohađa školu. Direktorka Tanja Gligorijević je odbila da komentariše slučaj, navodeći da je “proces u toku”. Problematični učenik je suspendovan, ali je najavljeno njegovo vraćanje 16. decembra.

Iako škole sada imaju mogućnost da suspenduju učenike do okončanja disciplinskih postupka, zbog zakona o obaveznom osnovnom obrazovanju, rukovodstvo škole ima ograničene mogućnosti. Predloženo je da socijalna radnica i školski policajac prate ovog učenika.

To je uznemirilo mnoge roditelje, koji ne planiraju puštaju svoju decu u školu kada se nasilnik vrati, smatrajući da je situacija neprihvatljiva.

КОД ОШ “Зага Маливук” у Крњачи јуче је дошло је до језивог насиља.За сада непознати мушкарац физички је насрнуо на 14-годишњег дечака

За сада непознати мушкарац физички је насрнуо на 14-годишњег дечака који је беспомоћно лежао на бетону. Уз повике “је л’ ти јасно”, мушкарац је немилице шутирао дечака, углавном у пределу бубрега, док је овај вриштао од болова.

НОВИ ДЕТАЉИ ЈЕЗИВОГ НАСИЉА У КРЊАЧИ: Крвнички претучен дечак завршио у болници - Полиција трага за насилником

Како је наведено на Инстаграм страници Мој_Београд2, у току јучерашњег дана двојица дечака су се потукла, па је после туче отац једног од њих дошао да интервенише. Том приликом физички је насрнуо на малолетника и шутирао га.

Ужасне сцене насиља одиграле су се у непосредној близини кисока где основци из “Заге Маливук” купују ужину.

Снимак на којем се види мушкарац како из све снаге шутира дечака који лежи на бетону објављен је на интернету, а како се наводи у опису поред видеа, наводно је свему претходио сукоб двојице дечака, након чега је отац једног дошао да “интервенише”.

– Јуче су се два дечака потукла па је тата дошао да интервенише и претукао туђе дете. Деца нису могла да га одбране па су снимала за полицију. Основна школа Зага Маливук на месту где купују ужину. Полиција трага за човеком – пише поред видеа.

НАКОН што је синоћ у београдској општини Раковици власнички пас ујео дечака који је због тежине повреда хитно хоспитализован у Тиршову, како се незванично сазнаје, реаговао је отац повређеног детета.

ОТАЦ ДЕЧАКА КОЈЕГ ЈЕ ИЗУЈЕДАО ПАС ПРЕТУКАО ЊЕГОВОГ ВЛАСНИКА: Детаљи напада у Раковици

Он је, како се наводи, наводно, након што је сазнао да му је сина изуједао пас, нашао власника и физички га напао.

Полиција је одмах интервенисала и ухапсила обојицу.

Leave a Reply