Канцеларија за ИТ и еУправу до: Среде 05.02.

Почиње електронска пријава за упис деце у вртиће на Порталу еУправа

3. фебруар 2025.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу др Михаило Јовановић објавио је почетак овогодишњих конкурса за упис деце у предшколске установе широм Србије, као и да је подношење захтева за упис и ове године омогућено преко Портала еУправа путем унапређене електронске услуге еВртић.

„Од данас почињу конкурси за упис деце у предшколске установе у 28 општина и градова широм Србије. Електронску пријаву детета је могућe извршити помоћу услуге еВртић која је доступна на Порталу еУправа свим регистрованим корисницима Портала еИД, тј. еГрађанима. Родитељи, старатељи или хранитељи могу искористити ову електронску услугу и пријавити дете у жељену предшколску установу у термину трајања конкурса, без одласка ни на један шалтер. Наиме, еУправа омогућава аутоматско прикупљање свих потребних података из регистра матичних књига, пребивалишта и осигурања родитеља“, истакао је директор Јовановић.

Он је нагласио да је ове године урађен редизајн ове електронске услуге, да је попуњавање података олакшано тиме што је сегментирано по корацима, док се подаци о пребивалишту попуњавају из шифарника Републичког геодетског завода.

„Од овог конкурса за децу самохраних родитеља, децу жртава насиља у породици, децу са сметњама у психофизичком развоју, као и децу из породица које користе неки облик социјалне заштите, родитељи, старатељи и хранитељи су у могућности да у оквиру електронског подношења пријаве приложе додатну документацију којом доказују наведени статус“, рекао је Јовановић и додао да ово исто важи уколико родитељи имају специфичности за доказивање, као што је, рецимо, радно-правни статус или је један од родитеља странац. Дакле, све завршавају електронски и нема потребе да додатну документацију шаљу предшколској установи на мејл или да је лично доносе.

Услуга еВртић је од данас доступна у Александровцу, Алексинцу, Бабушници, Баточини, Бачкој Паланци, Бољевцу, Бору, Великом Градишту, Гаџином Хану, Деспотовцу, Димитровграду, Дољевцу, Книћу, Лучанима, Медвеђи, Мерошини, Нишу, Ражњу, Рашкој, Свилајнцу, Сеници, Сомбору, Сурдулици, Трговишту, Тутину, Ужицу, Црној Трави и Чајетини.

Подсећамо родитеље да у својим локалним самоуправама прате када је конкурс за упис деце у вртиће отворен како би могли електронски да поднесу захтев за упис детета у предшколску установу. У претходних 8 година, од када је услуга еВртић доступна на Порталу еУправа, ова услуга је коришћена око 420.000 пута.

Joвановић на Пословном форуму Србија – Италија

31. јануар 2025.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, др Михаило Јовановић учествовао је данас на панелу „Физичка и дигитална инфраструктура“ који је одржан у оквиру Пословног форума Србија-Италија, у Београду.

Јовановић је овом приликом изјавио да је Канцеларија за ИТ и еУправу пуних 8 година главни мотор дигитализације у јавној управи, као и да је у том периоду, паралелно са развојем електронских услуга и дигитализацијом јавне управе, изграђена напредна дигитална инфраструктурa захваљујући којој је Србија најбезбедније место за чување података у региону.

„Посебно смо поносни на Државне дата центре у Београду и Крагујевцу, који представљају једне од најсавременијих објеката овог типа у региону и Европи. Ови дата центри представљају кључну ИКТ инфраструктуру Републике Србије, дизајнирани да обезбеде високу доступност, безбедност и трошковну ефикасност усклађену са најбољим стручним праксама. Државни дата центар у Крагујевцу је један од најсофистициранијих објеката у Европи, прави симбол наше дигиталне трансформације, који чине два објекта изграђена по највишим техничким и светским стандардима где се чувају подаци свих наших грађана и привреде“, рекао је Јовановић и додао да је Јединственом мрежом електронске управе повезано преко 1.200 локација разних државних институција док је кроз најмодернију мрежу државних органа коришћењем SD WAN технологије повезано преко 150 државних институција и 90 локација као и 50 комерцијалних корисника.

„Најмодернија дигитална инфраструктура, стални фокус на дигиталној трансформацији управе и друштва и креирање повољног амбијента за развој и примену нових технологија, више него позитивно су се одразили на развој комплетног ИКТ сектора у Републици Србији. Извоз ИКТ сектора је увећан више него 10 пута у односу на 2012. годину, од 375 милиона евра у 2012, док за 2024. годину ће сигурно премашити 4 милијарде евра. Такође, више је него дуплиран број запослених у ИКТ сектору са 50 хиљада у 2012. на 113 хиљада запослених у 2024. години“, истакао је Јовановић.

Пројекат обнове „Ложионицеˮ од великог друштвеног значаја

23. јануар 2025.

Председник Владе Републике Србије Милош Вучевић изјавио је данас, након обиласка градилишта мултифункционалног, креативно-иновативног и дигиталног центра „Ложионицаˮ у Београду, да је то пројекат који није важан само за инфраструктуру Србије, већ има и шири друштвени значај.

Вучевић, који је обишао радове заједно са директором Канцеларије за ИТ и еУправу Михаилом Јовановићем и директорком креативно-иновативног центра Ложионица Аном Илић, истакао је да се овај центар налази на месту које је чвориште различитих епоха српске историје.

Ово је чвориште наше историје, које се не одричемо, прошлости коју не смемо заборавити, а истовремено је визија тога како бисмо желели да се Србија развија у будућности, разумевајући нове индустрије, објаснио је он.

Премијер је оценио да су овакви објекти потребни и Суботици, Крагујевцу, Ваљеву, Ужицу, Зајечару, Нишу, Лесковцу, Врању и осталим крајевима земље.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, Михаило Јовановић истакао је да ће Ложионица бити место окупљања младих, креативних, иновативних људи који се баве уметношћу, дигитализацијом и новим технологијама.

„Осврнућу се на зграду Анекса, која је намењена дигитализацији, информационо-комуникационим технологијама. То је прва зграда где желимо да направимо спој јавне управе и грађана где ћемо заједно са стартап заједницом, науком, иноваторима и младим креативним људима даље развијати електронску управу Републике Србије“, рекао је Јовановић и додао да је ово место у Београду, место где је кренула прва железничка пруга 1884. године између Београда и Ниша, место где је 1925. године, пре 100 година саграђена Ложионица као чудо друге индустријске револуције које Влада Републике Србије преводи у место које ће бити покретач четврте индустријске револуције.

Ана Илић, директорка Ложионице која предводи и тим националне платформе Србија ствара истакла је:

„Мисија Ложионице, првог центра креативних индустрија у Србији, биће подршка развоју ове најмлађе, а најбрже растуће индустрије у земљи, као и међународна промоција Србије. Међутим, оно што ће дати душу Ложионици су људи, пре свега млади креативци и иноватори, који ће овде стварати нове идеје, дела, пројекте и производе, који ће се овде сусретати, умрежавати, стицати и размењивати знање. Поред тога, Ложионица ће бити место за све грађане Београда и Србије који ће овде моћи да дођу на изложбе, предавања, представе, филмове, концерте, сајмове, да се прошетају са својом децом за коју ће постојати посебан едукативни и забавни садржај.“

Према њеним речима, очекује се да Ложионица буде покретач предстојеће Индустријске револуције 5.0.

„Креативне индустрије запошљавају 155.000 људи и очекујемо да ово буде централно место њиховог укупљања. Ово је круна рада платформе Србија ствара, која већ седам година ради на подршци развоју креативних индустрија у нашој земљи“, додаје Илић.

Пројекат реконструкције и адаптације „Ложионицеˮ део је стратешке опредељености Владе Србије да подржи развој иновационо-креативног и дигиталног екосистема, повољног за домаће и стране инвестиције.

Комплетан комплекс простире се на више од 23.000 квадратних метара, при чему ће „Ложионицаˮ на 4.800 квадратних метара пружити бројне могућности за различите активности креативаца – радионице, учионице, сале за састанке, презентације и пробе, као и изложбене просторе.

Поред овог објекта, гради и нова пословна зграда од 11.000 квадратних метара, у којој ће бити и канцеларијски простор за потребе управе „Ложионицеˮ, Канцеларије за ИТ и еУправу. Ту ће бити смештене просторије и бројних других партнера, а велики део простора биће доступан стартаповима и малим иновативним предузећима.

Радови на обнови „Ложионицеˮ започети су пре готово две године, а циљ реконструкције је очување културно-историјског наслеђа са додавањем модерних елемената. Њено отварање планирано је на пролеће ове године.

Канцеларија за ИТ и еУправу и компанија Yandex потписали су данас Меморандум о разумевању поводом успостављања сарадње и размене искустава у области информационих технологија и иновација, у Београду. Yandex Go

📌Канцеларија за ИТ и еУправу и Yandex изражавају интересовање за будућа улагања у информационе технологије, стварање зелене економије и дигитализацију паметних градова.

📌Потписивањем овог Меморандума, Канцеларија за ИТ и еУправу наставља да гради дигиталну будућност ослоњену на иновације и партнерства са глобалним технолошким лидерима.

📌Yandex је глобална технолошка компанија која развија паметне производе и услуге засноване на машинском учењу. Циљ компаније је да помогне корисницима и предузећима да се боље сналазе у онлајн и офлајн свету.

Јовановић: Извоз ИКТ услуга у првих 11 месеци 2024. премашио рекордну 2023. годину

16. јануар 2025.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, др Михаило Јовановић саопштио је данас најновије податке о извозу у сектору информационо-комуникационих услуга (ИКТ) за првих једанаест месеци 2024. године.

„У првих 11 месеци 2024. године је већ премашен укупан извоз ИКТ услуга за прошлу рекордну 2023. годину када је извоз био 3.44 милијарде евра. Укупан извоз ИКТ услуга за период јануар-новембар 2024. године је 3.712 милијарде евра, што представља раст од 20% у односу на исти период 2023. Ови подаци потврђују нашу пројекцију да је за нама још једна рекордна година у низу у извозу ИКТ сектора која ће премашити 4 милијарде евра на крају 2024. године“, истакао је Јовановић.

Само у новембру 2024. године, извоз ИКТ услуга износио је 371 милион евра, што је 20% више у односу на исти месец 2023. године.

Суфицит за првих једанаест месеци 2024. године у ИКТ услугама износи 2.916 милијарди евра.

Отворени подаци

Шта су отворени подаци?

Према једној од дефиниција , отворени подаци су подаци у машински читљивом и отвореном облику доступни за поновну употребу:

Поновна употреба односи се на коришћење отворених података од стране физичких или правних лица за комерцијалне или некомерцијалне сврхе другачије од првобитне за коју су били прикупљени или израђени, и обухвата могућност њиховог умножавања, дистрибуције, стављања на располагање трећим лицима, прилагођавање, повезивање са другим подацима, интегрисање у пословне процесе, производе и услуге, као и друге поновне употребе.

Подаци морају бити у облику који је погодан за рачунарску обраду, односно облику који омогућава лак приступ и манипулацију подацима помоћу рачунарских програма (машински читљиви).

Подаци морају бити доступни у форматима записа чија је употреба могућа без плаћања накнаде или других ограничења, као и за чију обраду је доступан најмање један алат слободног софтвера (отворени облик).

Осим наведеног, отворени подаци подразумевају изворност (објављивање података у облику у коме су прикупљени, без накнадних трансформација), комплетност (постојање описа структуре података, пратећих шифарника и сл.) и ажурност (која се, када год је то могуће, постиже директним преузимањем података из базе у којој се изворно обрађују).

Шта је и како функционише Портал отворених података?

Национални Портал отворених података (data.gov.rs) представља место на коме се објављују скупови отворених података у поседу државних органа Републике Србије (што обухвата органе државне управе, аутономних покрајина и локалне самоуправе, као и организације којима је поверено вршење јавних овлашћења – нпр. Влада, министарства, општине, агенције, регулаторна тела, установе и комунална предузећа и други).

Портал отворених података замишљен је не само као репозиторијум отворених података државних органа, већ и као место интеракције са заједницом која те податке користи. Осим могућности свеобухватног претраживања објављених скупова података, портал корисницима нуди могућност праћења активности државних органа који објављују податке, као и могућност дискусије о објављеним подацима.

Садржаји портала доступни су програмерима путем апликативног програмског интерфејса (API).

Такође, на порталу је заинтересованим посетиоцима омогућено да стекну увид у потенцијал отворених података, кроз представљање конкретних примера употребе објављених скупова података – било да се ради о мобилним или веб-апликацијама које употребљавају отворене податке, различитим визуелизацијама, мапама или другим облицима поновне употребе.

Зашто институције отварају податке?

Јавне институције сакупљају и производе велику количину различитих података, а обезбеђивањем њихове доступности у форми отворених података (без угрожавања поверљивости или приватности) они се чине доступним ширем кругу корисника.

Институције тиме не само да обезбеђују виши ниво јавности рада, већ пружају грађанима и привреди нове могућности да од података створе неку нову вредност – било да се ради о некој новој апликацији, пословном моделу, визуелизацији, мапи, истраживачком пројекту итд.

Кроз отварање података, држава подстиче развој креативног бизниса и економије знања, али и добија драгоцене повратне информације, које могу да се искористе за побољшање квалитета података, боље разумевање потреба корисника, квалитетније формулисање и спровођење јавних политика.

Доношењем Закона о електронској управи , који је усвојен 5. априла 2018. године, уведена је обавеза органа да на Порталу отворених података објављују отворене податке из своје надлежности на начин који омогућава њихово лако претраживање и поновну употребу, и омогућен је слободан приступ објављеним подацима без накнаде. Ступањем на снагу Уредбе о начину рада Портала отворених података , успостављен је целовит правни оквир за отварање података у поседу државних органа и њихово објављивање.

Ко управља процесом отварања података у Србији?

Отварање података у поседу јавних институција ради њихове поновне употребе стратешко је опредељење Владе Србије, о чему сведочи и то што Стратегија развоја електронске управе у Републици Србији за период од 2015. до 2018, као и акциони планови за спровођење иницијативе Партнерство за отворену управу у Републици Србији за 2016-2017. и 2018-2020. годину садрже посебна поглавља посвећена отварању података. Област отварања података ће бити обухваћена и новим стратешким оквиром за електронску управу у Републици Србији за период од 2019. до 2021. године, чија је израда у току.

Значај отворених података у Републици Србији препознат је и у експозеу председника Владе од 28. јуна 2017, у коме је, између осталог, наведено да ће један од приоритета Владе бити подршка отварању података у поседу јавних институција.

Институционално, процесом отварања података руководи Канцеларија за информационе технологије и електронску управу, која одржава национални Портал отворених података и представља први контакт за све институције које желе да објављују податке.

Почетком 2016. формирана је Радна група за отворене податке сачињена од представника државних институција, организација цивилног друштва, академских институција, пословних асоцијација, међународних организација и развојних партнера, са задатком да планира и координира активности на даљем отварању података, пружа подршку институцијама које отварају податке, обезбеђује сталну сарадњу између јавне управе и цивилног сектора, подстиче тражњу за отвореним подацима, и промовише резултате и користи које доноси отварање података. У фебруару 2019. Радна група је бројала 120 чланова из 62 организације (39 државних институција, 13 организација цивилног друштва, четири академске институције, две пословне асоцијације и четири међународна развојна партнера).

Свеобухватну подршку процесу отварања података у Србији пружа Програм Уједињених нација за развој (UNDP), преко пројекта „Отворени подаци – отворене могућности”. Овај пројекат реализује се уз подршку Светске банке, Владе Велике Британије у склопу Фонда за добру управу (GGF) и Шведске агенције за међународни развој и сарадњу (SIDA). Пројекат је започет 2015. године, када је израђена Оцена спремности за отварање података и пружена подршка првим институцијама које су отвориле своје податке. У оквиру пројекта организовано је више догађаја са циљем промоције отворених података, подржано је успостављање овог Портала отворених података, те рад на формулисању законског оквира за отворене податке и функционисање Радне групе за отворене податке. Оваква подршка стварању одрживог екосистема отворених података у Србији наставиће се током 2019. године, што ће допринети унапређењу рада институција, бољим услугама за грађане и привредном развоју земље.

Отворени подаци на међународном нивоу

Државе широм света одавно су откриле да отворени подаци подстичу привредни раст, чине јавну управу ефикаснијом и економичнијом, омогућавају квалитетније услуге за грађане, осигуравају транспарентност и смањују простор за корупцију.

Европска унија међу првима је препознала значај отварања података у поседу органа јавне власти, па је још 2003. године донела Директиву о поновној употреби информација јавног сектора (Directive 2003/98/EC), која је унапређена 2013. године ( Directive 2013/37/EU ).

Први портал отворених података успоставиле су Сједињене Америчке Државе, маја 2009, а на њему се у фебруару 2019. године налазило преко 300.000 скупова отворених података. Европска унија успоставила је два портала отворених података. Портал отворених података Европске уније на ком се објављују отворени подаци европских институција успостављен је 2012. године, док је 2015. године успостављен Европски портал за податке, који аутоматски преузима објављене скупове података са портала отворених података европских држава и држава кандидата ( укључујући и податке са Портала отворених података Србије).

Европска комисија процењује да ће у периоду од 2016. до 2020. године отварање података створити тржиште вредно између 55.3 и 75.7 милијарди евра годишње, док ће кумулативна вредност тржишта достићи 325 милијарди евра. Зато се на међународном нивоу о подацима већ дуже време говори као о „новој нафти”, а отворени подаци препознати су као један од кључних фактора за достизање циљева одрживог развоја и дигиталну трансформацију друштва. О значајном нивоу политичке подршке отварању података на међународном нивоу говори иницијатива Партнерство за отворену управу (чија је Србија чланица од 2012), као и Међународна повеља о отвореним подацима.

Напредак држава на пољу отварања података може се пратити преко неколико међународних ранг-листа, као што су Global Open Data Index или Open Data Barometer .

Грађани на првом месту

Збогом чекању у редовима, гужвама на шалтерима или погрешним бројевима телефона. Електронска управа вам омогућује да све административне послове завршите далеко комфорније из свог дома, канцеларије, или чак у покрету, путем мобилних уређаја, тако да вам остаје више времена за ствари које су заиста битне.

Јовановић пожелео срећан Божић

7. јануар 2025.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, др Михаило Јовановић, пожелео је свим грађанима Републике Србије, као и Србима у региону и дијаспори, срећан Божић.

„Драге грађанке и грађани, честитам вам један од највећих и најрадоснијих хришћанских празника – Божић! Нека овај празник радости, љубави и мира донесе породичну топлину у ваше домове, приврженост у вашим срцима и добро здравље вама и вашим најмилијима. Уз жеље да Христово рођење прославимо у духу заједништва и слоге, широм наше прелепе Србије и међу нашим народом у региону и дијаспори. Мир Божији, Христос се роди!“, истакао је Јовановић.

Тим за ИТ инфраструктуру у оквиру #КанцеларијаИТЕ који брине о Државном клауду и ИКТ мрежи еУправе и који чине млади инжењери просечне старости 31 годину, где жене чине 43%, повећан је у 2024. години за чак 160%. Такође, покренули смо Национални безбедносно-оперативни центар (SOC – Security Operations Center) који је само у току претходне године успешно реаговао на више од 20.000 инцидената. Успоставом SOC тима, период детекције инцидената је смањен на 5 минута, док је период одговора на инциденте сведен на 3 часа. 🧑🏻‍💻👩🏻‍💻

КанцеларијаИТЕ је међу првима у Европи имлементирала #AI у домену информационе безбедности како би повећала ефикасност и унапредила безбедност система Републике Србије. #AI користимо као алат који помаже инжењерима приликом детекције и реаговања на инциденте.

📍Успоставом новог сајта Државног клауда у Државном дата центру у Крагујевцу проширени су капацитети клауд система за преко 120% чиме је значајно подигнута поузданост критичних информационих система, а Државни клауд је достигао капацитет од 1PB (петабајт) података. У Државном клауд систему се хостује преко 400 информационих система за преко 70 различитих државних институција.

Такође, у 2024. години #КанцеларијаИТЕ је отпочела пројекат повезивања и миграције локалних здравствених и лабораторијских система у Државни дата центар у Крагујевцу, и већ смо успешно реализовали повезивање првих 30 здравствених установа у нову мрежу еЗдравља.

Јовановић честитао грађанима предстојеће празнике

1. јануар 2025.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, др Михаило Јовановић, честитао је свим грађанима Републике Србије предстојеће празнике.

„Свим грађанкама и грађанима Републике Србије, у име Канцеларије за информационе технологије и електронску управу и у своје лично име желим срећну Нову – дигиталну, иновативну и креативну 2025. годину! Нека Новогодишњи и Божићни празници донесу добро здравље, радост, мир и топлину у сваки дом и нека 2025. буде година даљег напретка и просперитета Србије!“, рекао је Јовановић.

Јовановић честитао грађанима предстојеће празнике

Једноставна Yettel припејд регистрација са налогом на Порталу еУправа

27. децембар 2024.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, др Михаило Јовановић и извршни директор корпоративних послова Yettel-a, Горан Васић присуствовали су данас презентовању решења за онлајн припејд регистрацију Yettel мобилних бројева коришћењем постојећег налога на Порталу еУправа , у Београду.

Новим Законом о електронским комуникацијама, регистрација припејд корисника свих телекомуникационих оператора на домаћем тржишту обавезна je од 10. фебруара 2025. године. Сви нови и постојећи нерегистровани припејд корисници у обавези су да региструју свој припејд број до наведеног датума, јер у супротном неће бити у могућности да користе свој број.

„Са великим задовољством истичем да Канцеларија за ИТ и еУправу наставља са иновацијама које омогућавају лакше и ефикасније коришћење електронских услуга не само у јавној управи, већи и у привреди. Уз сарадњу са компанијом Yettel, корисницима овог телекомуникационог оператора oд данас је доступна једноставна онлајн регистрација припејд бројева уколико су еГрађани тј. уколико имају регистрован налог на Порталу еУправа (еИД). Ово решење не само да штеди време корисника, већ значајно подиже ниво безбедности и поверења у мобилне услуге. Регистрација припејд корисника представља важан корак ка модернизацији и повећању безбедности у телекомуникационом сектору, у складу са највишим европским стандардима. Канцеларија за ИТ и еУправу ће наставити да пружа своје електронске услуге привреди, банкарском и телекомуникационом сектору, све са циљем даље дигитализације у Републици Србији“, рекао је директор Јовановић и додао да је са 2,4 милиона еГрађана на Порталу еУправа јавна управа доступна 24 сата, 7 дана у недељи, 365 дана у години, где год се налазили.

„Кроз нашу апликацију, корисници имају могућност да интуитивно и у само неколико кликова региструју свој припејд број. Сада на располагању имају још једну опцију, која је такође једноставна, подразумева само неколико корака и доступна је захвљујући сарадњи са Канцеларијом за ИТ и еУправу. Како се рок за регистрацију приближава, желимо да корисницима помогнемо да што пре региструју свој припејд број како би наставили да га несметано користе“, рекао је извршни директор корпоративних послова Yettel-a Горан Васић.

Сви корисници који остану нерегистровани након 10. фебруара 2025. године, у наредних 90 дана моћи ће да остварују комуникацију само са бројевима хитних служби или Yettel контакт центром. Након истека 90 дана, нерегистровани бројеви биће деактивирани.

Dalje širenje mreže eUprave i eZdravlja

23. decembar 2024.

Direktor Kancelarije za IT i eUpravu, dr Mihailo Jovanović i direktorka Fonda za razvoj Republike Srbije, Tatjana Matić potpisali su danas Sporazum o korišćenju IKT infrastrukture i pružanju servisa, u Beogradu.

„Potpisivanjem ovog Sporazuma, Kancelarija za IT i eUpravu omogućiće Fondu za razvoj pristup Jedinstvenoj informaciono-komunikacionoj mreži eUprave za razmenu podataka sa drugim državnim organima, unapređenje lokalne mrežne infrastrukture (LAN) i zamenu aktivne mrežne opreme, pristup internetu, kao i korišćenje virtuelnih servera po modelu IaaS (Infrastructure as a Service). Na ovaj način još jednom potvrđujemo svoju posvećenost širenju digitalne infrastrukture u Republici Srbiji i pružanju podrške institucijama koje doprinose ekonomskom razvoju naše zemlje“, rekao je Jovanović i dodao da je u državnom kladu smešteno preko 2.500 virtuelnih servera koje koristi preko 60 državnih institucija.

„Kancelarija za IT i eUpravu povezala je preko 1.200 lokacija raznih državnih instituacija, dok je kroz modernizaciju mreže državnih organa korišćenjem SD WAN tehnologije povezano preko 150 državnih institucija i 90 lokacija. Takođe, u planu je da mreža eZdravlja bude realizovana do kraja 2027. godine i to uključuje realizaciju povezivanja preko 360 zdravstvenih ustanova na preko 3000 lokacija“, istakao je direktor Jovanović.

Direktorka Fonda za razvoj Tatjana Matić istakla je važnost digitalizacije u kontekstu unapređenja usluga prema privredi i građanima. „Ovaj Sporazum omogućiće nam da još bolje odgovorimo na potrebe naših korisnika i podržimo razvoj preduzetništva u Srbiji“, naglasila je ona.

Dalje širenje mreže eUprave i eZdravlja

Podelite ovaj tekst:

Izvoz IKT usluga premašio 3.3 milijarde evra u prvih 10 meseci ove godine

18. decembar 2024.

Narodna Banka Srbije objavila je danas podatke o izvozu u sektoru informaciono-komunikacionih usluga (IKT) za prvih deset meseci 2024. godine.

Ukupan izvoz IKT usluga za period januar-oktobar 2024. godine je 3.342 milijarde evra, što predstavlja rast od 20% u odnosu na isti period 2023. godine.

Samo u oktobru 2024. godine, izvoz IKT usluga iznosio je 375 miliona evra, što je čak 30% više u odnosu na isti mesec 2023. godine.

Suficit za prvih deset meseci 2024. godine u IKT uslugama iznosi 2.620 milijardi evra.

Izvoz IKT usluga premašio 3.3 milijarde evra u prvih 10 meseci ove godine

Е-БОЛОВАЊЕ У СРБИЈИ ОД МАРТА НАРЕДНЕ ГОДИНЕ: Јовановић најавио нову услугу еУправе

УСЛУГА електронског боловања која ће објединити информационе системе којима приступају лекари, послодавци и Републички фонд за здравствено осигурање (РФЗО) у Србији би могла да заживи од марта наредне године, најавио је директор Канцеларије за информационе технологије (ИТ) и електронску управу (еУправу) Михаило Јовановић.

Е-БОЛОВАЊЕ У СРБИЈИ ОД МАРТА НАРЕДНЕ ГОДИНЕ: Јовановић најавио нову услугу еУправе

Он је Танјугу објаснио да ће ова услуга грађанима бити доступна преко портала електронске управе.

– Ова веома битна услуга у којој учествују Министарство здравља, РФЗО и Канцеларија за ИТ и еУправу омогућиће да се у електронској форми пошаљу дознаке од изабраног лекара чиме ће послодавац добити адекватне информације када је његов запослени на боловању. На тај начин ће се избећи потреба да запослени доносе папирна докумената, а то је посебно значајно за њих у тој ситуацији – рекао је Јовановић.

Како је истакао, овај вид електронске комуникације значајно ће смањити и злоупотребе, јер је једна од жалби страних инвеститора у Србији да је у нашој земљи степен боловања веома висок и да можда чак 20 одсто запослених у просеку нису на послу.

– Овај систем ће у потпуности и тај проблем решити. Очекујемо да овај систем заживи током марта месеца наредне године – казао је Јовановић.

Према његовим речима, у Србији иначе преко 2,4 милиона људи има регистрован налог на Порталу еУправа и користе бар једну од преко 350 различитих услуга које су доступне грађанима и привреди.

Јовановић је, на питање које су најпопуларније еУслуге, рекао да то доста зависи од сезоне.

– Веома су популарне еУслуге уписа деце у вртиће и основну школу, јер је омогућено да родитељи практично заврше све електронски без потребе да буду курири и иду од шалтера до шалтера носећи своја документа. Родитељи једноставно сада повлаче електронски документа везана за матичну књигу рођених, о запослењу, држављанству или пребивалишту – објаснио је он.

Као пример популарне еУслуге, Јовановић је навео и упис деце у средњу школу преко портала Моја средња школа, али и све друге које се тичу издавања електронских уверења и извода, попут електронског извода из матичних књига или електронско уверење о држављанству.

– Ови документи стижу у електронској форми у електронски сандучић на порталу е-Управа, али грађани могу да изаберу, уколико желе, и папирну форму да им стигне преко поште на њихову кућну адресу – рекао је Јовановић.

Он је додао да је популарна и еУслуга издавања електронског уверења о некажњавању, а веома интересантна, иако се можда мало мање користи, јесте и услуга замене возачке дозволе.

– Грађани више немају потребу да иду у полицијску станицу да би заменили своју возачку дозволу која је истекла. Све то могу да ураде преко портала еУправе, али је потребно само да имају или квалификовани електронски сертификат или да користе мобилну апликацију Цонсент ИД, како би били сигурни да су то они, и нова возачка дозвола стиже преко поште на њихову кућну адресу – рекао је саговорник Танјуга.

Јовановић истиче и да, поред портала електронске управе и свих других државних портала, где грађани могу електронски да заврше своје послове са јавном управом, постоје и оне електронске услуге које на први поглед нису видљиве грађанима, али где запослени у јавној управи све завршавају електронским путем за грађане.

– Ту имамо неколико интересантних услуга, а једна је ‘Бебо, добродошла на свет’, где родитељи већ неколико година у породилиштима све могу да заврше за пет минута, дакле, да упишу дете у матичку књигу рођених, да обезбеде пребивалиште или здравствену картицу. Наиме, запослени у породилишту обављају све послове кроз наше системе размењујући електронске податке – рекао је директор канцеларије за ИТ и еУправу.

Како је нагласио, до сада је кроз тај систем за размену података по службеној дужности размењено више од 260 милиона докумената, што значи да исто толико пута родитељи нису били, како каже, курири који су ишли од шалтера до шалтера носећи своје документе, већ је то урађено електронски. Иначе, поред ових поменутих, на порталу еУправа доступно је и низ других електронских услуга које грађанима и привреди штеде време и новац.

Те услуге покривају различите области живота и пословања као што су породица, здравље, образовање, наука, саобраћај, становање, животна средина, лична документа, јавни ред и мир, пољопривреда, пословање, спорт и омладина, особе са инвалидитетом, као и људска права.

Путем портала еПорези, порески обвезници могу попуњавати, потписивати и проследити Пореској управи обрасце пореских пријава, а овај портал омогућава и увид у стање на рачунима пореског обвезника, увид у податке из Јединственог регистра пореских обвезника, као и преглед претходно послатих пореских пријава поднетих електронским путем.

На јединственом порталу локалних пореских информација грађани и привреда могу да пронађу и информације о порезу на имовину и овај систем, захваљујући централизацији података омогућава да они “на клик” виде све своје пореске обавезе на територији Србије, као и да електронским путем поднесу пријаву за утврђивање пореза на имовину.

Преко сајта, свим пореским обвезницима је омогућено и да изврше упит стања за порез на имовину за територију целе земље и путем бесплатне мобилне апликације за мобилни телефон – Моја ЛПА, која је доступна и Андроид и иОС корисницима.

Могуће је и електронско пријављивање сезонских радника у пољопрвреди како би се тај процес учинио бржим и једноставнијим.

За ту пријаву направљен је посебан интернет портала и апликације за мобилне телефоне, а више информација могу се пронаћи на сајту.

НАЦИОНАЛНА АКАДЕМИЈА ЗА ЈАВНУ УПРАВУ

Данас је у просторијама Академије одржана заједничка седница Програмског савета и Сталних програмских комисија НАЈУ.

Чланове ових саветодавних тела, еминентне стучњаке из јавне управе, на почетку је поздравила директорка Марина Дражић, изразивши увереност да ће заједничке активности на редовним састанцима ових тела допринети даљем расту и афирмацији Академије. 


Програмски савет је основно стручно тело Националне академије за јавну управу, koje чине председник и 14 чланова. Председник и шест чланова Програмског савета се именују из реда државних службеника, један члан се именује из реда запослених у органима аутономне покрајине, један члан се именује из реда чланова Савета за стручно усавршавање у ЈЛС, а шест чланова се именује из реда стручњака из области релевантне за рад јавне управе.

Сталне Програмске комисије НАЈУ, које се састају на месечном нивоу, чине квалификовани стручњаци из релевантних тематских област и запослени у Националној академији. Kомисије утврђују смернице развоја тематских области: тренинг тренера, управљање у јавној управи, управљање међународном развојном помоћи и фондовима ЕУ, јавне финансије и е-Управа и дигитализација и предлоге њиховог унапређења у складу са утврђеним потребама за стручним усавршавањем
Чланови ових саветодавних тела непроцењива су подршка раду Академије и гаранција квалитета рада Академије.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу Prof. dr Mihailo Jovanović је заједно са председницом Народне скупштине РС Аном Брнабић,министарком просвете проф. др Славицом Ђукић Дејановић и министром спорта Зораном Гајићем, учествовао у додели плакета и вредних награда Такмичарима генерације – ученицима основних школа, који су постигли изузетне резултате на републичким и међународним такмичењима, у Београду.

Tакође, данас је пуштено у рад ново техничко решење, визуелно унапређено издање онлајн платформе Такмичари генерације. На платформи су истакнути успеси ученика на такмичењима републичких и међународних нивоа из области знања, спорта и уметности. Објављени резултати представљају базу података за даљу промоцију како ученика, њихових резултата, самих такмичења, али и за креирање развојних политика у областима образовања, уметности и спорта, које су усмерене на то да ученици достижу своје максималне капацитете.

Платформа се хостује у Државном дата центру, a поред промоције и праћења података о учешћу ученика на републичким и међународним такмичењима, треба да послужи и за мотивацију других ученика да учествују на истим.

Канцеларијин електронски Потпис у клауду доступан клијентима 3 Банке

9. децембар 2024.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, др Михaило Јовановић, састао се данас са председником Извршног одбора 3 Банке, Владимиром Вукотићем, поводом успешно реализоване нове електронске услуге за клијенте ове банке, која им на једноставан и безбедан начин, омогућава да потписују своја документа у клауду – Потпис у клауду Канцеларије за ИТ и еУправу.

„На овај начин клијент банке није више везан за рачунар и потписивање може да обави 24 сата дневно, са било које тачке на Земљиној кугли помоћу свог мобилног телефона или таблета. Предуслов за потпис у клауду је да корисници буду регистровани на Порталу за електронску идентификацију, као и да поседују активну мобилну апликацију ConsentID и издат квалификовани електронски сертификат у клауду. До сада је издато преко милион параметара за ConsentID мобилну апликацију, а њихово преузимање доступно је на преко 1000 шалтера широм Србије, међу којима су и шалтери 3 Банке“, рекао је Јовановић.

Он је истакао да ће Канцеларија за ИТ и еУправу и 3 Банка убудуће наставити сарадњу у циљу имплементације нових услуга које ће Канцеларија пружати, подстичући даљу дигиталну трансформацију друштва у нашој земљи и доносећи нове стандарде дигиталног банкарског пословања на тржиште.

„3 Банка као лидер у кредитирању пољопривредних газдинстава, са тржишним учешћем од 53% у броју корисника пољопривредних кредита, настоји да кроз дигитализацију процеса олакша приступ финансирању и омогући најбољу услугу својим клијентима. Могу са поносом да кажем да смо се међу првима прикључили дигиталним иницијативама Владе Републике Србије и дали свој допринос у дигиталној транзицији пољопривредника, издавањем параметара за ConsentID апликацију која им омогућава коришћење различитих електронских јавних сервиса и дигитално потписивање документације. До сада је у нашим пословницама издато близу 7 хиљада параметара за ConsentID апликацију. Дигиталне иницијативе Канцеларије за ИТ и еУправу су нам омогућиле да додатно унапредимо услугу пољопривредницима и да будемо прва банка која им је омогућила да кредит добију без одласка у банку и без иједног папирног документа, уз исплату новца на рачун за сат или два“, рекао је Вукотић и додао да је ово сасвим извесно будући правац за дигитализацију процеса и да 3 Банка намерава да примену електронског потписа у клауду омогући и осталим циљним групама, пре свега малим бизнисима.

Тренутно у Србији има близу 2,4 милиона еГрађана који користе на стотине електронских услуга, док је по службеној дужности размењено преко 260 милиона електронских докумената чиме је грађанима уштеђено исто толико сати чекања у редовима и на шалтерима. Ови бројеви јасно говоре да је Kанцеларија за ИТ и еУправу испунила приоритетни циљ поставши сервис свих својих грађана који је 24 сата, 365 дана у години њима на услузи.

Састанку су присуствовали и помоћница директора #КанцеларијаИТЕ Биљана Марић као и представници 3 Банке.

Компанија Honeywell спремна да се укључи у рад Иновационог дистрикта у Крагујевцу

6. децембар 2024.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, др Михаило Јовановић и извршни директор и руководилац за Југоисточну Европу Honeywell Romania SRL, Михаи Брана потписали су данас Меморандум о разумевању о сарадњи у области информационих технологија и иновација којим Honeywell изражава спремност да се укључи у рад будућег Иновационог дистрикта у Крагујевцу.

„Honeywell je још једна страна компанија која је показала спремност да се укључи у рад будућег Иновационог дистрикта у Крагујевцу. Веома је битно што водеће светске комапаније у области информационих технологија, препознају значај и потенцијал иновационе инфраструктуре Републике Србије, позицију Крагујевца као својеврсне силицијумске долине наше земље и квалитет наших стручњака и већ сада, више месеци пре пуштања у рад прве зграде Иновационог дистрикта, желе да се позиционирају са својим идејама за технолошке иновације, дигитализацију и развој нових решења. Наша будућа технолошка сарадња кроз Иновациони дистиркт у Крагујевцу има за циљ иницирање потенцијалних иновација у области аутоматизације процеса изградње и енергетске ефикасности, спровођење дигиталних промотивних активности за подизање свести и програма обуке грађана и привреде, као и трансфера знања“, истакао је Јовановић и додао да је изградња Иновационог дистрикта у Крагујевцу део Програма „Скок у будућност – Србија 2027“ у оквиру планова за даљу модернизацију, дигитализацију и изградњу иновационе инфраструктуре у Републици Србији.

„Заједно са нашим платинум партнером, компанијом Adriatec, са задовољством најављујемо будућу сарадњу са угледним Универзитетом и будућим Иновационим дистриктом у Крагујевцу. Ово партнерство представља важан корак у подстицању иновација и унапређењу академске изврсности. Повезујући нашу индустријску стручност са богатим знањем и ресурсима Универзитета, циљ нам је да подржимо истраживачке иницијативе и развијемо напредна решења која ће користити не само нашим организацијама, већ и широј заједници. Заједно ћемо изградити снажан екосистем који ће оснажити и студенте и професионалце, припремајући их за изазове које доноси технолошка будућност”, изјавио је извршни директор и руководилац за Југоисточну Европу Honeywell Romania SRL, Михаи Брана.

Потписивању je присуствоваo и градоначелник Града Крагујевца, Никола Дашић и пожелео добродошлицу компанији Honeywell Romania SRL из Букурешта у Крагујевац – град који је већ препознат као центар иновација и технолошког развоја.

„Захваљујући Државном дата центру, већ четири године безбедно чувамо знање и податке који су данас један од највреднијих ресурса у технолошки развијеним друштвима. Овај успех не би био могућ без подршке и поверења које су нашем Дата центру указале бројне светске и домаће компаније, а сада са Иновационим дистриктом идемо и корак даље. Поред подршке Владе Србије и инвестиција државе, Крагујевац као универзитетски центар, велику захвалност дугује и образовним институцијама које су се брзо прилагодиле савременим технолошким изазовима и значајно допринеле успеху ИТ индустрије и развоју стручних кадрова, који данас раде на томе да наше окружење у корист грађана буде паметније, безбедније и одрживије”, истакао је градоначелник Дашић.

Подсећамо, у Крагујевцу ће, у наредне три године бити изграђено око 35.000000м² Иновационог дистрикта. Укупна површина земљишта на којем ће се налазити Иновациони дистрикт износи 4,5 хектара, а укупан капацитет ће бити 85.000 м². У оквиру дистрикта налазиће ће се засебни простори за ИТ (бизнис инкубатори, стартапови, део за примену вештачке интелигенције у којем ће се налазити центар за развој роботике), затим smart city центар за развој паметних енергетских система, умрежавање паметне инфраструктуре, центар за промоцију дигитализације, део за биоинформатику и биоинжењеринг са простором за истраживања и лабораторијама, док ће посебно место имати и центар за информациону безбедност, а у оквиру дистрикта ће бити изграђен и пети Научно-технолошки парк у Србији. Читав комплекс, једна од највреднијих и најзначајнијих државних капиталних инвестиција, биће важан подстицај за нова будућа улагања, отварање нових радних места и додатну економску раст Србије.

Honeywell је интегрисана оперативна компанија која послује у широком спектру индустрија и географских региона широм света. Пословање је усклађено са три снажна мегатренда – аутоматизацијом, будућношћу авијације и енергетском транзицијом – подржано оперативним системом Honeywell Accelerator и IoT платформом Honeywell Forge. Као поуздан партнер, помаже организацијама да реше најтеже и најкомплексније изазове, пружајући применљива решења и иновације кроз пословне сегменте: аеронаутичке технологије, индустријску аутоматизацију, аутоматизацију зграда, као и решења за енергију и одрживи Развој.

Joвановић: Удружење банака Србије значајан партнер државе у унапређењу финансијских услуга и даљој дигитализацији друштва

5. децембар 2024.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, др Михаило Јовановић учествовао је данас на „Банкарском самиту“ Удружења банака Србије, у Београду.

Јовановић је истакао да је Удружење банака Србије главни мост сарадње, размене знања и искустава међу банкама али је, у исто време, значајан партнер државе у унапређењу финансијских услуга, али и даљој дигитализацији нашег друштва.

„Канцеларија за ИТ и еУправу и Удружење банака Србије су 2021. године потписали Протокол о сарадњи, којим смо започели заједнички рад на развоју и промоцији електронске услуге „Моји подаци за моју банку“. Из овог документа проистекла је потреба за Споразумом који смо потписали прошле недеље, а који представља наставак, али и проширење наших заједничких активности и пружа додатну ефикасност у области електронског пословања и дигиталног банкарства. Споразум омогућава да све банке које су чланице Удружења банака Србије, али и осигуравајућа друштва и лизинг компаније, уз претходну сагласност грађана, могу електронски да приступе подацима грађана из одговарајућих државних институција чиме се знатно убрзава процес добијање финансијске, односно банкарске услуге, кредита и др. Тиме ће наши грађани још мање бити курири који иду од институције до институције, од шалтера до шалтера и губе време чекајући неопходну документацију“, рекао је Јовановић.

Он је подсетио  да механизам поузданог утврђивања електронског идентитета грађана који је интегрисан са системом јединствене пријаве (Single Sign-On) на Порталу еУправе већ користе телекомуникациони оператори, банке и јавна предузећа: А1, Yettel, Addiko банка, Интеза лизинг, Путеви Србије, Пошта Србије, док потпис у клауду који омогућава електронско потписивање документа квалификованим електронским сертификатом користе: ОТП банка, Банка Интеза, Аддико банка, 3Банк и Интеза лизинг.

На Порталу еУправе је грађанима и привреди доступно више од 340 електронских услуга, регистровано је близу 2,4 милиона еГрађана од којих већ половина приступа Порталу на безбедна начин коришћењем мобилне апликације ConsentIT, док је електронском разменом података по службеној дужности размењено 255 милиона електронских докумената.

Јовановић: Србија до краја 2025. године набавља и инсталира најмоћнији суперкомјутер у региону

4. децембар 2024.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу др Михаило Јовановић, учествовао је данас као уводни говорник на панелу „Управљање подацима у јавном сектору: Осигурање транспарентности, правичности, одговорности и заштита података грађана“, одржаном у оквиру Самита Глобалног партнерства за вештачку интелигенцију.

Директор Јовановић је нагласио да је Србија визионарски усвојила Стратегију развоја вештачке интелигенције 2019. године за период 2020-2025. године и тиме поставила чврсте темеље за изградњу дигиталне економије и примену вештачке интелигенције у различитим секторима друштва.

„Нова Влада је већ на почетку мандата показала изузетну посвећеност дигитализацији и новим технологијама, пре свега развоју и примени вештачке интелигенције јер је премијер Милош Вучевић већ у првих 100 дана рада Владе, формирао Савет за вештачку интелигенцију у којем се налазе еминентни стручњаци из јавне управе, привредног сектора и са универзитета. Савет увелико ради на различитим задацима, пре свега примени вештачке интелигенције у свакодневном животу, квалитету рада јавне управе, јавних предузећа и привреде“, изјавио је директор Јовановић и додао да Савет континуирано ради на доношењу једног од најважнијих стратешких докумената у овом тренутку, новој Стратегији развоја вештачке интелигенције за период од 2025-2030. године која ће бити донета до краја ове године.

„У 2025. години, настављамо да улажемо у даље проширење и примену суперкомпјутера смештеног у Државном дата центру у Крагујевцу, као и у развој одговарајућих софтвера у различитим секторима нашег друштва који ће помоћи у томе да имамо ефикаснију јавну управу, бољу дијагностику у здравству и другим областима. Република Србија у ту сврху опредељује укупно 55 милиона евра. У првом делу наредне године ћемо првом надоградњом постојећег суперкомпјутера имати 7 пута брже графичке процесоре од постојећег система као и додатни  простор за складиштење података. За ову фазу је већ потписан уговор вредан 5 милиона евра. О другом проширењу и примени суперкомпјутера тренутно преговарамо са Владом Републике Француске. Реч је о кредиту у укупном износу од 50 милион евра“, рекао је Јовановић и додао да су даља модернизација и улагања у најсавременију инфраструктуру део Програма „Скок у будућност – Србија 2027“.

Јовановић је нагласио да ће Србија до краја 2025. године набавити и инсталирати најмоћнији суперкомпјутер у ширем региону, а приоритет наставља да буде примена вештачке интелигенције на начин да се стварају бољи услови за живот свих грађана.

Јовановић присуствовао свечаном отварању Самита Глобалног партнерства за вештачку интелигенцију (GPAI)

3. децембар 2024.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, др Михаило Јовановић присуствовао је данас отварању Самита Глобалног партнерства за вештачку интелигенцију (GPAI), у Београду.

Самит су свечано отворили председник Владе Републике Србије, Милош Вучевић, председница Народне скупштине Републике Србије, Ана Брнабић и генерални секретар ОЕЦД-а, Матијас Корман.

„Београд je данас и сутра домаћин једног од најзначајнијих догађаја у области вештачке интелигенције (AI) – Самита Глобалног партнерства за вештачку интелигенцију (GPAI). Ово је један од највећих дипломатских и научних догађаја у последњих неколико година у нашој земљи. Истовремено то је признање Србији, која је 2022. године постала чланица GPAI, а већ ове године копредседава овим престижним удружењем, за све њене досадашње резултате у области дигитализације и развоја ИКТ сектора. Самит је прилика за размену знања, решавање изазова и осмишљавање политика које омогућавају етички, одговорни и иновативни развој AI. Водећи светски стручњаци, представници различитих земаља, међународних организација, лидери индустрија и представници академске заједнице посебну пажњу на Самиту ће имати на примени AI у различитим секторима друштва као што су здравство, пољопривреда и просвета. Најзад, очекујемо доношење Београдске министарске декларације која треба да потврди основна начела која се односе на поштовање људских права, демократије и владавине права, као и важност осигурања да развој ВИ буде иновативан”, рекао је директор Канцеларије за ИТ и еУправу др Михаило Јовановић.

Република Србија, као домаћин овогодишњег престижног самита Глобалног партнерства за вештачку интелигенцију (GPAI), који заједно организују Народна Скупштина Републике Србије, Влада Републике Србије, Министарство науке, технолошког развоја и иновација, Канцеларија за ИТ и еУправу и Програм Уједињених нација за развој, а уз подршку Председника Републике Србије и Организација за економску сарадњу и развој (OECD), окупиће преко 1000 учесника, 100 експерата из из преко 45 држава света.

Више од 34.000 Јединствених дозвола за боравак и рад издато преко Портала за странце

2. децембар 2024.

Успостављањем Портала за странце у фебруару ове године, омогућена је нова услуга за подношење захтева за Јединствену дозволу за боравак и рад страних држављана у Републици Србији. Захтев за јединствену дозволу може поднети страни држављанин или послодавац у име страног држављанина искључиво електронским путем на Порталу за странце.

Канцеларија за ИТ и еУправу, у сарадњи са Министарством унутрашњих послова, Министарством спољних послова, Министарством за рад, запошљавање, борачка и социјална питања и Националном службом за запошљавање, развила је и покренула Портал за странце у фебруару ове године. Овај портал омогућава електронску услугу за подношење захтева за Јединствену дозволу за привремени боравак и рад страних држављана у Републици Србији.

„Од почетка рада Портала за странце 1.фебруара ове године закључно са 30. новембром укупно је позитивно решено 34.146 захтевa за Јединствену дозволу за привремени боравак и рад страних држављана у Републици Србији. Само у  новембру месецу издато је 3.635 јединствених дозвола“, рекао је директор Канцеларије за ИТ и еУправу Михаило Јовановић и додао да се Јединствена дозвола за боравак и рад издаје у виду биометријског документа, у облику картице.

Уколико захтев самостално подноси страни држављанин, неопходно је да има налог на Порталу за електронску идентификацију, док уколико захтев подноси послодавац, неопходно је да има отворен налог на Порталу еУправа као правно лице, као и да законски заступник има регистрован налог. Све што је потребно је да се законски заступник правног лица пријави на Портал еУправа и овласти неко лице за подношење захтева за Јединствену дозволу у име тог правног лица, додељивањем улоге „Рад са странцима.

Такође, у оквиру Портала за странце могуће је аплицирати и за визу Ц, која представља визу за боравак до 90 дана која се издаје за туристичка, пословна и друга путовања као и један, два или више улазака у Републику Србију. Такође, могуће је аплицирати и за визу Д која представља визу за боравак од 90 до 180 дана а која се издаје по основу запошљавања, школовања, спајања породице и слично.

Више од 34.000 Јединствених дозвола за боравак и рад издато преко Портала за странце

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, Prof. dr Mihailo Jovanović састао се данас са потпредседником компаније Oracle за Централну и Источну Европу и LEENA регион, Mohamed Zayed, у Београду.

KанцеларијаИТЕ је од свог оснивања 2017. године успоставила чврсту сарадњу са компанијом Oracle потписавши први државни Oracle споразум, чиме је Република Србија постала прва земља у Централној и Источној Европи која је применила савремене Oracle Cloud технологије и услуге у развоју јавне управе.

„Компанија Oracle је, такође, једна од првих и дефинитивно највећи комерцијални корисник Државног дата центра у Крагујевцу, захваљујући чему се из нашег дата центра пружају савремена Oracle Cloud решења крајњим корисницима широм света и по томе смо јединствени у овом делу Европе“, рекао је Јовановић и додао да Канцеларија и Oracle континуирано раде на учвршћивању и унапређењу сарадње која има за циљ да се из Државног дата центрa у Крагујевцу понуди целокупна палета Oracle Cloud услуга.

Признање Канцеларији за ИТ и еУправу као лидеру дигиталне трансформације јавних услуга у региону Западног Балкана

27. новембар 2024.

У оквиру овогодишњег издања Награда за јавну управу Западног Балкана, регионалног такмичења за најзначајније иновације у јавној управи које организују ReSPA и SIGMA-OECD, Канцеларија за ИТ и еУправу је добитник специјалног признања у иновацијама и дигиталној трансформацији јавних услуга, док је једна од награђених иновација платформа „Чувам те“.

Канцеларија за ИТ и еУправу награђена је посебном наградом за лидерство у дигиталној трансформацији и иновацијама у пружању јавних услуга, а ово признање истиче изузетна постигнућа Канцеларије у развоју трансформативних пројеката који значајно унапређују пружање електронских услуга, уз запажен напредак и висок потенцијал за примену широм региона Западног Балкана.

Министар за јавну управу Републике Северне Македоније, Горан Минчевски уручио је награду помоћници директора Канцеларије за ИТ и еУправу Биљани Марић.

“Ово признање није само резулат наше посвећености дигиталној трансформацији јавне управе, већ и подстицај да наставимо са развојем иновативних решења у електронској управи која унапређују квалитет живота наших грађана. Показали смо како дигитализација може донети значајне резултате и поставити нове стандарде у региону Западног Балкана“, рекла је Биљана Марић.

Награђена иновација ове године је и платформа „Чувам те“ – национална платформа за превенцију насиља које укључује децу у Србији којом је успешно  интегрисано 7 државних органа, 2700 институција, док платформу користи преко 10.800 активних корисника.

Министар јавне управе Црне Горе, Мараш Дукај уручио је награду координаторки платформе „Чувам те“ Санели Голијанин која је истакла да је управо ова награда потврда труда и посвећености свих који верују у важност превентивног деловања и брзе реакције када је у питању безбедност деце.

Церемонија доделе награда одржана је током Министарске конференције за реформу јавне управе у Скопљу.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу Prof. dr Mihailo Jovanović састао се данас са амбасадором Републике Француске у Србији Њ.Е. Пјером Кошаром.

На састанку Јовановић је амбасадору представио планове Канцеларије за ИТ и еУправу у оквиру програма „Скок у будућност – Србија 2027“. Посебан фокус Програма је наставак улагања у вештачку интелигенцију, као кључном покретачу дигиталне трансформације. Такође, упознао је амбасадора са активностима Савета за вештачку интелигенцију, који је већ у првих 100 дана рада Владе, формирао премијер Милош Вучевић, а који окупља водеће стручњаке из јавне управе, привреде и академске заједнице. Савет увелико ради на различитим задацима, пре свега примени вештачке интелигенције у свакодневном животу, квалитету рада јавне управе, јавних предузећа и привреде.

Директор Јовановић позвао је амбасадора, представнике француских компанија и Владе Француске да учествују на Министарском самиту Глобалног партнерства за вештачку интелигенцију (ГПАИ), који ће се 3. и 4. децембра одржати у Београду. Са овим догађајем, Београд постаје прва европска престоница домаћин ГПАИ самита, окупљајући министре и стручњаке из целог света. Очекујем да Србија и Француска наставе заједничку сарадњу кроз нове иницијативе и споразуме на даљој имплементацији вештачке интелигенције у Србији.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, др Михаило Јовановић данас је свечано отворио десету међународну конференцију о вештачкој интелигенцији и обради података „DSC Europe 24“, у Београду.

Посетиоци „DSC Europe 24“, имају прилику да се упознају са бројним пројектима из области вештачке интелигенције и обраде података који стварају позитиван друштвени и еколошки утицај и подстичу иновације, као и да виде стартап село, у којем су, поред осталих, и стартапи корисници Националне платформе за вештачку интелигенцију која се налази у Државном дата центру у Крагујевцу.

„Србија наставља интезивно улагање у развој инфраструктуре и примену вештачке интелигенције. Током наредне године очекују нас две надоградње суперрачунара у које ће бити уложено око 40 милиона евра и тада ћемо имати прилику да Националну платформу за вештачку интелигенцију бесплатно понудимо још већем броју стартап компанија и научних заједница, али и да на њој обављамо много захтевније и сложеније послове. Данас приступ платформи има 38 институција и 35 стартап компанија, са више од 360 корисничких налога“, рекао је директор Јовановић и подсетио да је нова Влада, предвођена премијером Милошем Вучевићем, у првих 100 дана рада формирала Савет за вештачку интелигенцију, који активно ради на примени вештачке интелигенције у јавним услугама, привреди и свакодневном животу.

Директор Joвановић je најавио да ће Београд 3. и 4. децембра бити домаћин Министарског самита Глобалног партнерства за вештачку интелигенцију (GPAI), који ће окупити министре и водеће експерте из целог света. Србија ће у наредне три године председавати овим значајним међународним телом, што представља изузетан успех и показује да је Србија постала регионални лидер у примени нових технологија, иновацијама и дигитализацији.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу Prof. dr Mihailo Jovanović састао се данас са градоначелником града Крагујевца Николом Дашићем, представницима градске управе, Универзитета у Крагујевцу, Фонда за науку, привреде и Канцеларије за ИТ и еУправу, како би дефинисали планове за будућу експлоатацију и иновативне, креативне и дигиталне садржаје Иновационог дистрикта у овом граду.

🔺Влада Републике Србије у предлогу буџета за 2025. годину на разделу Канцеларије за ИТ и еУправу обезбедила je нето износ од око 55 милиона евра за изградњу Иновационог дистрикта у Крагујевцу, у периоду од 2025. до 2027. године. Government of the Republic of Serbia

🔺У Крагујевцу ће у наредне три године бити изграђено око 35.000м² Иновационог дистрикта, који ће се састојати од три зграде: централног објекта, који ће представљати “срце” дистрикта и две зграде намењене корисницима Државног дата центра. Иновациони дистрикт у Крагујевцу је један од кључних стратешких пројеката иновационе инфраструктуре Владе Републике Србије, који реализује Канцеларија за ИТ и еУправу и представља логичан наставак изградње Државног дата центра. Укупна површина земљишта на којем ће се налазити Иновациони дистрикт износи 4,5 хектара, а укупан капацитет ће бити 85.000 м².

🔺Изградња Иновационог дистрикта у Крагујевцу део је Програма „Скок у будућност – Србија 2027“ у оквиру планова за даљу модернизацију, дигитализацију и изградњу иновационе инфраструктуре, али и интегралног развоја Србије. Прва зграда Иновационог дистрикта биће завршена током 2025. године.

Кроз систем еУправе електронски пријављено преко пола милиона беба

18. новембар 2024.

Услуга „Бебо, добро дошла на свет”, коју пружа Канцеларија за ИТ и еУправу, у породилишту олакшава родитељима новорођенчета пријаву бебе у матичну књигу рођених, пријаву пребивалишта, здравствено осигурање и подношење захтева за родитељски додатак. Цео процес омогућава брзу, једноставну, бесплатну и лаку пријаву и укидање непотребне папирологије. Такође, сва документа за новорођенче стижу родитељима поштом на адресу пребивалишта.

„Бебо, добро дошла на свет представља један од најбољих примера како дигитализација може трансформисати свакодневицу и директно побољшати живот наших грађана. У тренуцима када добијају новог члана породице, родитељи не морају да брину о административним процедурама и да губе време у шалтерским редовима. Пре нешто више од 7 година смо им омогућили да за свега 15 минута, једноставно, ефикасно и потпуно бесплатно, заврше све потребне формалности. Кроз информациони систем до сада је пријављено преко 500.000 беба, а родитељи су у више од 90% случајева одлучили да искористе могућност коришћења услуге где је све на једном месту и успешно заврше све потребне пријаве“, рекао је директор Кацеларије за ИТ и еУправу др Михаило Јовановић и додао да ови подаци потврђују да Србија не само да прати, већ и поставља стандарде у дигитализацији јавне управе.

Такође Јовановић је истакао да је на Порталу еУправа регистровано близу 2,4 милиона еГрађана који користе на стотине различитих електронских услуга и преко 255 милиона електронски размењених докумената, што је најбољи показатељ да је Kанцеларија за ИТ и еУправу испунила приоритетни циљ поставши сервис свих својих грађана који је 24 сата, 365 дана у години њима на услузи

Најбоље оцењена дигитална реформа у Србији – „Бела књига 2024“

15. новембар 2024.

Савет страних инвеститора (FIC) је најбоље оценио резултате у спровођењу реформи у области дигитализације и електронског пословања и реализацији препорука из прошлогодишњег издања Беле књиге. То је једина област у Белој књизи 2024 која је добила оцену већу од 2 (на скали 1-3), где је чак у 3 од 7 препорука остварен значајан напредак, а у још 3 препоруке одређен напредак.

Наиме, ове године привредна друштва (акционарско друштво, командитно, ортачко и друштво са ограниченом одговорношћу) у Србији су добила јединствено еСандуче и креиран налог правног лица на Порталу еУправа којe је директно повезанo са званичном имејл адресом друштва регистрованом у Агенцији за привредне регистре. Ово решење омогућава у потпуности електронску комуникацију јавне управе и привредних друштава и повећава ефикасност и брзину пословања и привреде и јавне управе.

Такође, кроз регионалну иницијативу Отворени Балкан, на Порталу еУправа омогућена је услуга „Идентификациони број Отвореног Балкана“ која подразумева да држављани Србије који имају електронски идентитет на Порталу могу електронски да генеришу овај идентификациони број што им омогућава да користе услуге еУправе на порталима у Северној Македонији и Албанији, и обрнуто. На овај начин, први пут су омогућене прекограничне електронске услуге за грађане Србије, Северне Македоније и Албаније, тако да грађани са налогом на националном порталу електронске управе могу да користе услуге на порталима друге две земље.

Започет је и рад на Стратегији развоја вештачке интелигенције у Србији за период oд 2024. до 2030. године, као и на изменама и допунама Закона о електронској управи, Закона о електронској идентификацији и услугама од поверења у електронском пословању.

Најзад, у сектору финансијских услуга, настављен је тренд даљег развоја електронских услуга и регулаторних решења који омогућавају даљу модернизацију и дигитализацију (open banking, поуздана аутентификација корисника, дигитализација меница и др.)

„Дигитална трансформација, по којој је већ препозната наша земља и остварени значајни резултати, остаје један од приоритета Владе Републике Србије. Бела књига 2024 најбоље оцењује резултате управо у области дигитализације и електронског пословања, а ова оцена представља подстрек свим запосленима у Канцеларији за ИТ и еУправу да наставе са још већим фокусом и радом на развоју нових електронских услуга и ширењу државне дигиталне и иновативне инфраструктуре, као и креативном доприносу у предлагању нових законских одредби које дефинишу ову област”, изјавио је директор Канцеларије за ИТ и еУправу Михаило Јовановић и додао да је укупан извоз ИКТ услуга за период јануар-септембар 2024. године 2.966 милијарди евра, што представља раст од 19% у односу на исти период 2023. године.

Јовановић позвао државна предузећа да чувају податке у Државном дата центру

Јовановић позвао државна предузећа да чувају податке у Државном дата центру

– ЕПС је прва државна компанија, али не само компанија, већ и институција која депонује сигурносну копију критичних информационих система у Државном Дата центру. На овај начин ЕПС ће имати највиши ниво заштите критичне информационе структуре, софтвера који су од виталног интереса за рад компаније, што за грађане и привреду значи додатну сигурност услуга које ЕПС пружа својим купцима – рекла је министарка Ђедовић Хандановић.

Она је додала да Министарство рударства и енергетике препознаје значај информационих система и нових технологија на које се све више ослањају и производња и целокупно пословање енергетског сектора Србије. „Ова пракса може и мора да се примени, како у остатку енергетског сектора, тако и у осталим секторима који су део критичне инфраструктуре Републике Србије”, нагласила је министарка.

МИНИСТАРКА рударства и енергетике, Дубравка Ђедовић Хандановић и директор Канцеларије за ИТ и еУправу др Михаило Јовановић присуствовали су данас потписивању првих уговора о депоновању изворног софтверског кода кључних пословних ИТ система „Електропривреде Србије” у Државном дата центру у Крагујевцу.

ЕПС први депоновао изворни код пословних ИТ система у Државном дата центру

– ЕПС је прва државна компанија, али не само компанија, већ и институција која депонује сигурносну копију критичних информационих система у Државном Дата центру. На овај начин ЕПС ће имати највиши ниво заштите критичне информационе структуре, софтвера који су од виталног интереса за рад компаније, што за грађане и привреду значи додатну сигурност услуга које ЕПС пружа својим купцима – министарка Ђедовић Хандановић.

Она је додала да Министарство рударства и енергетике препознаје значај информационих система и нових технологија на које се све више ослањају и производња и целокупно пословање енергетског сектора Србије.

У првих девет месеци ове године извоз услуга ИКТ-а близу 3 милијарде евра

13. новембар 2024.

Народна Банка Србије објавила је данас податке о извозу у сектору информационо-комуникационих услуга (ИКТ) за првих девет месеци 2024. године.

Укупан извоз ИКТ услуга за период јануар-септембар 2024. године је 2.966 милијарди евра, што представља раст од 19% у односу на исти период 2023. године.

Само у септембру 2024. године, извоз ИКТ услуга износио је 338 милиона евра, што је 20% више у односу на исти месец 2023. године.

Суфицит за првих девет месеци 2024. године у ИКТ услугама износи чак 2.319 милијарди евра.

У првих девет месеци ове године извоз услуга ИКТ-а близу 3 милијарде евра

Државни дата центар

Градимо дигитално друштво

Државни дата центар

У складу са Закључком Владе о пружању услуга смештања опреме привредним субјектима под комерцијалним условима у оквиру које се даје закуп део непокретности које се налазе у објектима Државног центра за управљање и чување података у Крагујевцу и Београду, Канцеларија за информационе технологије и електронску управу позива заинтересоване привредне субјекте да искажу своје интересовање за наведену услугу.

Влада је изградњу Државног центра за управљање и чување података у Крагујевцу утврдила као пројекат од значаја за Републику Србију.

Канцеларија за ИТ и еУправу обавља послове које се односе на пројектовање, усклађивање, развој и функционисање система електронске управе и информационих система и инфраструктуре органа државне управе и служби Владе, а у складу са Законом о електронској управи као надлежни орган успоставља и управља Државним центром за управљање и чување података.

Државни центар за управљање и чување података у Крагујевцу испуњава највише стандарде предвиђене за овакав тип објекта, стандард који прописује опште аспекте објекта и инфраструктуре који се захтевају ради подршке раду телекомуникација у центрима података (СПРС ЕН 50600), стандард који обезбеђује доступност (ТИЕР 4) и стандард који обезбеђује потпуну редундантност, односно потпуно дуплирање процеса у оквиру дата центра (2Н).

Молимо све заинтересоване привредне субјекте за смештање опреме под комерцијалним условима у објектима Државног центра за управљање и чување података у Крагујевцу и Београду да пошаљу писмо заинтересованости на адресу Канцеларије за ИТ и еУправу: Немањина 11, Београд, односно на адресу електронске поште: [email protected]

УВЕДЕНА НОВА ЕЛЕКТРОНСКА УСЛУГА – Е–ПЕЧАТ У КЛАУДУ

7. новембар 2024.

Канцеларија за ИТ и еУправу, уз претходну позитивну оцену усаглашености од стране Министарства информисања и телекомуникација, увела је нову услугу од поверења која подразумева управљање квалификованим средством за креирање електронског печата на даљину тј. е–Печат у клауду и тиме постала први пружалац ове софистициране електронске услуге у Републици Србији. Ова услуга омогућава институцијама јавне управе да потпуно бесплатно користе електронске печате без физичког преузимања сертификата.

“Министарство информисања и телекомуникација извршило је оцену усаглашености наведене услуге и у складу са законом предложило Влади Републике Србије да утврди да је Канцеларија за информационе технологије и електронску управу испунила све прописане захтеве за пружање услуге управљања квалификованим средством за креирање електронског печата на даљину, а што је констатовано на седници Владе од 7. новембра 2024. године. Верујем да ће успостављање ове услуге значајно допринети унапређењу електронског пословања органа државне управе, као и да ће директне погодности осетити и грађани, као и сви корисници услуга електронске управе тиме што ће се обезбедити још брже и ефикасније поступање институција”, изјавио је министар информисања и телекомуникација г. Дејан Ристић.

„Предности ове нове услуге у односу на класичан е–Печат на картици су већа безбедност и поузданост, бржа доступност и смањење трошкова за институције. Ову услугу Канцеларија за ИТ и еУправу пружа бесплатно за јавну управу, а период важења издатог е–Печата је до 5 година. Имплементацијом е–Печата у клауду додатно се олакшава пружање електронских услуга и јавна управа чини још ефикаснијом“, рекао је директор Канцеларије за ИТ и еУправу г. др Михаило Јовановић.

Услуга подразумева издавање квалификованог сертификата и припрадајућег пара криптографских кључева где приватни кључ служи за креирање печата, а јавни кључ за његову валидацију. Сви сертификати су безбедно смештени у Државном дата центру који осигурава висок ниво безбедности и поузданости тако да институције могу безбедно да их користе на даљину путем веб сервиса, интеграцијом са својим информационим система.

За све информације и аплицирање у вези са новом електронском услугом е–Печат на даљину доступна је адреса [email protected].

Процедура за добијање електронског печата се састоји од процедуре подношења захтева са пратећом документацијом, повезивања са информационим системом корисника и саме церемоније генерисања кључева, а услуга је намењена свим државним органима, организацијама покрајинске аутономије, локалним самоуправама, јавним предузећима, као и правним и физичким лицима којима су поверена јавна овлашћења.

Подсећамо и на то да су државни органи дужни да пре набавке печата прибаве сагласност Министарства државне управе и локалне самоуправе на садржину и изглед печата, као и да је захтев за добијање сагласности могуће поднети електронским путем, на порталу еУправа.

УВЕДЕНА НОВА ЕЛЕКТРОНСКА УСЛУГА -  Е–ПЕЧАТ У КЛАУДУ

Преко Портала еУправа омогућена А1 припејд регистрација

8. новембар 2024.

Директор Канцеларије за ИТ и еУправу, др Михаило Јовановић и главна директорка за продају и задовољство корисника А1 Србија, Бранка Пудрља Дурбаба присуствовали су данас презентовању решења за лаку и ефикасну припејд регистрацију путем Портала за електронску идентификацију (еИД),  у Београду.

Према новом Закону о електронским комуникацијама, који је ступио на снагу у мају 2023. године, сви нови припејд корисници треба да региструју своје бројеве пре активирања услуге, а постојећи корисници морају да заврше регистрацију својих припејд бројева закључно са 10. фебруаром 2025. године или ризикују обустављање ове услуге. Компанија А1 Србија на време је увела једноставан и брз начин за припејд кориснике да региструју своје бројеве онлајн преко Портала за електронску идентификацију (еИД).

„Са поносом истичем да Канцеларија за ИТ и еУправу наставља унапређење капацитета својих најнапреднијих система, као што је шема електронске идентификације. На овај начин ставља их на располагање, поред јавне управе, и привреди, како би дигитална трансформација у Србији напредовала још више, као и да би грађанима било још лакше да користе различите онлајн услуге. Компанија А1 Србија је први телекомуникациони оператор, који омогућава једноставну oнлајн регистрацију припејд бројева свим грађанима који имају налог на Порталу еУправа тј. еГрађанима, што значајно штеди време и омогућава бржи приступ мобилним услугама. На Порталу еУправа је тренутно регистровано близу 2,4 милиона грађана који користе неколико стотина електронских услуга. Регистрација припејд корисника представља један од кључних корака у даљем унапређењу безбедности и поузданости услуга мобилне телефоније у Србији“, истакао је Јовановић.

Он је додао да је захваљујући систему за размену података по службeној дужности, који је успоставила Канцеларија за ИТ и еУправу, уштеђено 255 милиона сати чекања, чиме је еУправа у потпуности оправдала мотив којим се води, а то је да је 24 сата, 7 дана у недељи, 365 дана у години, где год се налазили, у служби својих грађана.

„У А1 Србија ценимо време наших корисника јер знамо колико им је драгоцено у данашњем брзом свету, а наше партнерство са Канцеларијом за ИТ и еУправу чини припејд регистрацију бржом и лакшом него икад. У само неколико кликова, корисници могу да испуне своје услове регистрације и наставе да уживају у нашим услугама без прекида“, рекла је главна директорка за продају и задовољство корисника А1 Србија Бранка Пудрља Дурбаба.

Leave a Reply